عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: یکی از مطالباتی که صنعتگران فولادی از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت دارند این است که مسیر حرکت را برای آنها هموار کرده و موانع سد راه تولیدکنندگان فولادی را بردارد. همچنین امید می‌رود که صدور دستورهای انتحاری که باعث متشنج شدن بازار می گردد، با حضور وزیر جدید صمت پایان یابد.

سید رضا شهرستانی در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه اظهار کرد: برخی افراد با روشها و مسیرهای مختلف چوب لای چرخ صنعتگران فولادی میگذارند و ما امید داریم که با حضور وزیر جدید صمت این مسائل نیز پایان یابد و برطرف شود.

وی ادامه داد: شنیده ها حاکی از آن است که آقای رزم حسینی وزیر گفته است قیمت فولاد را 30درصد کاهش خواهد داد. این درحالیست که قیمت فولاد باید در بازار و بر اساس عرضه و تقاضا مشخص شود و وزیر نمیتواند در آن دخالتی داشته باشد.

وی افزود: در این زمینه نیز تولیدکنندگان فولادی بر این نظر هستند که بهتر است جلوی دستورهای انتحاری گرفته و از نظرات مشاوران و افراد آگاه در این بخش همچون انجمن‌ها و سندیکاهای بخش خصوصی استفاده شود. به این ترتیب می‌توان تلاطم بازار را از بین برد تا در نهایت حق مصرف کننده و تولید کننده ضایع نشود.

شهرستانی با اشاره به تبعات کاهش قیمت فولاد گفت: اگر کاهش قیمت فولاد صحت داشته باشد، منجر به رانت خواهد شد. زیرا قیمت محصولی که به دست مصرف کننده می رسد باید یک درصدی کمتر از قیمت بین المللی باشد که اصول آن 5 درصد است اما وقتی این تفاوت به 30درصد برسد مطمئنا باعث ایجاد رانت خواهد شد.

به گفته وی، در صورتی که یک کالا قیمت نامتعارفی داشته باشد و با کمبود آن در بازار داخلی مواجه باشیم و نیازمند واردات، می توان گفت که این روش یعنی کاهش قیمت به تعادل بخشی به بازار کمک می کند؛ اما این درحالیست که هم اکنون تولید فولاد بیش از نیاز داخلی است و بخشی از آن نیز صادر می شود، بنابراین دخالت در قیمت و کاهش یافتن آن منطقی نیست.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولادی در ادامه سخنانش گفت: وزیر صمت می تواند از نظرات کارشناسی و تجربیات انجمن ها و سندیکاهای فعال در حوزه صنعت فولاد و کسانی که در جریان کل سیاستگذاری و اهداف چشم انداز تولید فولاد برای افق 1404 هستند، استفاده کند و با کمک آنها برای قوانین و بخشنامه های جدید در صنعت فولاد تصمیم نهایی را بگیرد.

یکی از مشکلاتی که امروزه در بازار محصولات فولادی وجود دارد و باید مورد توجه وزیر صمت قرار گیرد عدم ثبات و نوسانات قیمتی است. در این زمینه نیز شهرستانی اظهار کرد: تمام مشکلات به وجود آمده در بازار به دلیل نوسانات شدید قیمت ارز است. زمانی که نرخ دلار اوج می‌گیرد التهابی در بازار به وجود می آید. در این بین یکی از کالاهای استراتژیک در ایران که افراد برای حفظ سرمایه خود آن را تهیه می‌کنند فولاد است و چون حجم بالایی از آن در بازار وجود دارد و نقد شدن آن سریع است سرمایه را به خود جذب میکند و در نهایت منجر به نوسانات قیمتی می شود. بنابراین اگر قیمت دلار به شرایط ثبات خود بازگردد دیگر شاهد این اتفاقات و نوسانات در بازار محصولات فولادی نخواهیم بود.

یکی دیگر از مسائل مهم مطرح شده از سوی وزیر صمت برداشته شدن امضاهای طلایی بوده است. موضوعی که طی ماه‌های گذشته چالش‌های بسیاری را به همراه داشته است. شهرستانی در این باره نیز می‌گوید اگر وزیر صمت بتواند امضای طلایی که خود باعث به وجود آمدن رانت است، را حذف کند، اوضاع بهبود خواهد یافت. در این زمینه باید یک قانون مشخص برای همه بخشها داشته باشیم تا برمبنای آن عمل شود و دیگر اسمی از امضای طلایی آورده نشود. چرا که عمدا یا سهوا می‌توان از امضای طلایی سوء استفاده کرد.

 

انتهای پیام