حمیدرضا رستگارپور رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران گفت: متاسفانه کشف قیمت آهن و فولاد در کشور ما شفاف نیست و سوءاستفاده دلالان در این بازار به شدت رشد کرده است.
رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران گفت:گرانی مصالح ساختمانی دلایل متعددی دارد که یکی از آنها هم آهن و فولاد است. در حقیقت همه صنایع به آهن و فولاد نیاز دارند ولی نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که افزایش هزینه ساخت‌و‌ساز تنها مربوط به گرانی آهن و فولاد نیست و سایر هزینه‌های مرتبط با ساخت‌وساز هم در کشور رشد کرده است.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران توضیح داد:نرخ آهن در اسفند ۱۳۹۸ حدود کیلویی ۶ هزار تومان بود اما در شرایط کنونی این نرخ به هرکیلو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان رسیده است. مصرف ساختمانی و صنعتی آهن و فولاد در صنایع مختلف کشور زیاد است و حتی بیش از ۹۸ درصد از مواد اولیه لازم برای تولید آهن و فولاد ایرانی است.

او می‌گوید: با اینکه مواد اولیه تولید آهن و فولاد در ایران تولید می‌شود ولی در شرایط کنونی قیمت آهن و فولاد از نوسانات ارزی تاثیر گرفته است. نظر شخصی من این است که اگر زنجیره تولید تا مصرف را ضابطه‌مند کنیم می‌توانیم قیمت آهن و فولاد را کنترل کنیم. متاسفانه سازمان‌هایی هستند که به جای شفاف‌سازی، اوراق‌سازی می‌کنند. بورس فلزات شفاف عمل نمی‌کند و در بازار سر مایه یا همان بورس کشف قیمت فلزات واقعی نیست.

رستگارپور در پایان گفت:ضابطه‌نبودن قیمت گذاری در بازار فولاد موجب شده است تا فرصت جدیدی برای رانت‌خواران و سوءاستفاده‌کنندگان ایجاد شود تا به سودهای هنگفت دست پیدا کنند. در سالی که اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور سنگین است صادرات فولاد کشور شرایط خوبی دارد اما چسبندگی نرخ ارز موجب گرانی بیش ازحد نرخ فولاد و آهن در ایران شده است.

 

انتهای پیام