پایگاه خبری فولاد ایران - ویروس جدید کرونا می تواند پرده نهایی نقش 30 ساله چین به عنوان تولید کننده پیشرو در جهان باشد.

ولادیمیر سیگنورلی، رئیس تحقیقاتی یک شرکت سرمایه گذار می گوید: "چین به عنوان یک قطب، نقش خود را از دست داده است."

به گزارش فولاد ایران، ضربه اقتصاد چین به دلیل شیوع کرونا بسیار سخت تر از آن است که بازارها نشان می دهند. وال استریت زیان بسیاری دیده و ارزش سهام اس پی 500 با 8 درصد سقوط، بدترین عملکرد در بین تمام کشورهای آلوده به ویروس کرونا را داشته است. حتی ایتالیا که اکنون بیش از هزار مورد سهام نزولی دارد، هفته گذشته عملکرد بهتری نسبت به امریکا داشته است.

چین در انتظار

در 23 ژانویه، پکن دستور تمدید تعطیلات سال نو و به تعویق انداختن بازگشت به کار را داد. ویروس کرونا در مرکز انتشار آن به سرعت در حال گسترش بود و تنها هدف چین مهار آن بود. به همین ترتیب، محدودیت های سفر و قرنطینه نزدیک به 60 میلیون نفر، فعالیت های تجاری را به بن بست کشاندند.

تحلیلگران می گویند وحشتناک ترین جنبه این بحران آسیب های اقتصادی کوتاه مدت آن نیست بلکه ایجاد اختلال طولانی مدت در زنجیره های تامین است. تولیدکنندگان خودروهای چینی و کارخانجات شیمیایی نسبت به سایر بخش ها تعطیلات بیشتری را گزارش کرده اند. کارگران شرکت های فناوری اطلاعات هنوز به کار بازنگشته اند. شرکت های حمل و نقل و لجستیک نرخ تعطیلی بالاتری را نسبت به میانگین ملی گزارش داده اند. گفته می شود "تأثیرات جانبی این اختلال شدید در ماه های آینده از طریق قطعات جهانی خودرو، الکترونیک و زنجیره های دارویی احساس خواهد شد."

چین طی دهه های اخیر به سرعت در حال گسترش حضور خود در بازارها باصرف کمترین هزینه تولید بود. اقدامات ترامپ نیز این گسترش را سرعت داد چراکه شرکت ها نا امنی ناشی از تعرفه ها را دوست نداشته و به دنبال حفظ منافع خود در جای دیگر بودند. به این ترتیب، شرکای آنها به ویتنام، بنگلادش و سراسر جنوب شرقی آسیا تغییر کرد.

اما ورود رمزآلود ویروس کرونا که گفته می شود منشاء آن از نوعی خفاش است، ترامپ را مجبور کرده تا در مورد وابستگی طولانی مدت به چین تجدید نظر کند.

ظاهرا کرونا پایان کار چین است و دیگر راهی وجود ندارد که چین بتواند تولیدکننده ارزان قیمت و جهانی باشد. روزهای خوش به پایان رسیده و پیروزی ترامپ در انتخابات، این روند را سرعت بیشتری می دهد چراکه شرکت ها از آنچه که در صورت عدم توافق در مرحله دوم پیش خواهد آمد، هراس دارند.

انتخاب یک کشور یا کشورهای جایگزین برای امریکا کار آسانی نیست. هیچ کشوری لجستیک مانند چین ندارد. تعداد کمی از کشورهای بزرگ نرخ مالیاتی همانند چین دارند. به طور حتم برزیل اینگونه نیست، این امر در مورد هند صدق می کند اما لجیستیک هند شرایط وحشتناکی دارد.

گزینه بعدی توافق نامه تازه امضا شده ایالات متحده مکزیک کاناداست که سال گذشته توسط ترامپ به امضاء رسید. مکزیک بزرگترین ذینفع است.

آیا نوبت مکزیک است؟

بلی، نوبت مکزیک است.

مکزیک و امریکا همسایه هستند. رئیس جمهور این کشور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور می خواهد بر رونق صنایع کارگری در کشورش نظارت داشته باشد، ترامپ نیز می خواهد چنین چیزی را ببیند، به ویژه اگر این بدان معنا باشد که مردم کمتری از آمریکای مرکزی وارد ایالات متحده شوند و دستمزد کارگران آمریکایی را کاهش دهند.

طبق گفته 160 مدیری که در نظرسنجی بین المللی تجارت و روندهای جهانی 2020 مکزیک که در تاریخ 25 فوریه منتشر شد شرکت کردند، پاسخ دهندگان بخش های تولیدی، خودروسازی و فناوری گفتند که قصد دارند تجارت را از سایر کشورها به مکزیک منتقل کنند و برای انجام این کار در طی یک تا پنج سال آینده برنامه ریزی می کنند.

کریستوفر سوئیفت، شریک شرکت فولی می گوید: "بررسی ما نشان می دهد که اکثریت بزرگی از مدیران در حال انتقال هستند و یا بخش هایی از عملیات خود را از کشورهای دیگر به مکزیک منتقل کرده اند." تحلیلگران می گویند که این اقدام به دلیل جنگ تجاری و عبور از توافق امریکا – مکزیک و کاناداست.

فاز اول توافق تجاری چین مثبت بوده اما معضل کرونا گرچه احتمالا موقتی است نشان داد که چگونه اعتماد بیش از حد به چین برای تجارت زیانبار است. 

سباستین میاللز، مدیر شرکت تمپست در مکزیکو سیتی می گوید: " تخمین ما از سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مکزیک از ایالات متحده، چین و اروپا از 12 میلیارد دلار تا 19 میلیارد دلار در سال است." وی می گوید: "پس از این دوره افزایشی، رشد تولید ناخالص داخلی مکزیک می تواند 4.7 درصد در سال باشد."

مکزیک بهترین موقعیت را برای استفاده از اختلاف طولانی مدت ژئوپلیتیک بین ایالات متحده و چین دارد و تنها کشور هم مرز با امریکاست که تجارت آزاد کم هزینه با ایالات متحده دارد.

معاهده بیش از 25 ساله نفتا مکزیک را به صادرکننده برتر و تولید کننده کامیون، اتومبیل، برق، تلویزیون ، و رایانه تبدیل کرده است. حمل بار از مکزیک به نیویورک پنج روز طول می کشد درحالیکه این زمان از شانگهای 40 روز است.

آنها محصولات پیچیده ای مانند موتورهای هواپیما و سمی کانداکتور تولید می کنند و از نظر رتبه مهندسی در ردیف هشتم قرار دارد.

شرکت های چند ملیتی همه در آن مستقر هستند. جنرال الکتریک، بوئینگ و کیا آنجا است.

ایمنی مهمترین مسئله برای مشاغل خارجی در مکزیک است و باید نگران آدم ربایی، قاچاق مواد مخدر و محافظت شخصی باشند. اگر مکزیک نیمی از امنیت چین برخوردار بود، می توانست یک کمک در روند اقتصادی باشد و اگر این امنیت به اندازه چین بود، مکزیک می توانست بهترین کشور تجاری در آمریکای لاتین باشد.

منبع: Forbes ترجمه: ف. اسکندرخو