پایگاه خبری فولاد ایران –  بازارهای سهام در روز دوشنبه به دلیل سقوط قیمت نفت و ترس از ویروس کرونا به شدت فرو ریخت اما تاوان این بیماری برای وال استریت بسیار عظیمتر است، چراکه اگر بانک ها مجبور شوند برای مبارزه با شیوع بیماری دفاتر خود را تخلیه کنند، چطور می توانند به کار خود ادامه دهند.

به گزارش فولاد ایران، بانک های جهانی در حال حاضر در تلاشند تا گزینه های پیش رو را آزمایش کنند تا اطمینان حاصل نمایند که حتی اگر دیگر نتوانند به وال استریت یا مکانهایی در مرکز لندن دسترسی پیدا کنند چطور می توانند فعالیت روزمره خود را داشته باشند.

جی پی مورگان شروع به تقسیم تیم های فروش و تجارت خود بین دفاتر جداگانه کرده و به کارمندان خود اعلام کرده که این از "اقدامات پیشگیرانه" است تا از روند کاری خود مطمئن شود. این شرکت در بروکلین و نیوجرسی و در باسینگ استوک در حدود 50 مایلی جنوب غربی لندن سایتهای جایگزینی را راه اندازی کرده است.

بانک مرکزی آمریکا علام کرده که تیمهای تجاری و درآمدی خود را از روز دوشنبه تقسیم می کند و برخی از افراد را به یک سایت پشتیبان در استمفورد می فرستد. دویچه بانک نیز اعلام کرده که برخی از تیم های عملیاتی و بازرگانی لندن را تقسیم کرده و برخی از کارمندان از خانه کار می کنند.

کارکنان شرکت گلدمن ساکس در حال بررسی انجام کار از خانه  و از طریق سایت های جایگزین هستند. اچ اس بی سی بانک که هفته گذشته مجبور شد کارکنان خود را از لندن تخلیه کرده و به خانه بفرستد اظهار داشت تمهیداتی برای تیم های خود در آسیا در نظر گرفته است.

با این حال، شیوع ویروس کرونا چالش جدی برای سازمان های مالی به وجود آورده که از از زمان طوفان سندی در اکتبر 2012 و قبل از آن، حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 بی سابقه است.

سالن های بورس که در آن کارمندان به تجارت سهام، اوراق قرضه، ارز و کالاها مشغول بودند، تحت تاثیر شیوع این بیماری قرار گرفته اند. بانکها نیز به دنبال گزینه های دیگر برای انجام امور هستند.

هنگامی که طوفان سندی بخش های زیادی از منهتن مرکزی را ویران کرد و مرکز مالی اصلی ایالات متحده را آب گرفت، تجارت به مدت دو روز در بورس نیویورک و نزدک به حالت تعلیق درآمد.

این نخستین تعطیلی بازارها بود که در پی صدمات قابل توجه زیرساختهای فیزیکی و الکترونیکی ناشی از تخریب مرکز تجارت جهانی، مبادلات تجاری به مدت چهار روز بسته شد. طوفان باعث قطع برق در بیش از دوازده ایالات شد و بر سایتهای پشتیبان حتی در نیوجرسی و پنسیلوانیا نیز تأثیر گذاشت. این امر باعث شد که بخش مالی نتواند به صورت عادی ادامه کار داشته باشد، به ویژه اینکه بسیاری از کارمندان درگیر خانه های سیل زده خود و قطعی برق بودند.

به همین ترتیب، ویروس کرونا نیز فرزندان را مجبور به ماندن در خانه و اعضای خانواده را نیز مجبور به ماندن و مراقبت از آنها کرده است.

اما بانکها نسبت به سال 2012 بسیار بهتر برای کار از راه دور آماده شده اند و فناوری امروز بدان معنی است که تجار قادر به کار از "تقریباً در هر نقطه" هستند و بازارها به این دلیل نمی توانند تعطیل شوند.

موانع فنی و نظارتی

اما کار از محل های پشتیبان ساده نخواهد بود. استفاده از سایت ها یا کار در منازل می تواند مشکلات فنی را به وجود آورد چراکه نرم افزار تجارت و سیستم های انطباق نیاز به پهنای باند زیادی دارند و برخی از سیستم های عامل تجاری اجازه ورود به سیستم از راه دور را نمی دهند. این مقررات مسائل را پیچیده تر می کند. برای رعایت قوانین حاکم بر بازارها، تماسها باید ثبت شود و تیمها باید به راحتی در دسترس باشند.

مراکز تماس که به مشتریان بانکها، بیمه گذاران و سایر شرکت های خدمات مالی نیز خدمت می کنند نیز ممکن است با اختلال مواجه شوند. انگلستان حدود شش هزار مرکز تماس با حدود 900 هزار نفر یا حدود 4 درصد نیروی کار دارد. حدود 18 درصد این مراکز در خدمت بخش مالی هستند که  16 درصد آنها به خرده فروشان خدمات می دهند و تنها حدود 3.5 درصد می توانند از طریق دورکاری کار انجام دهند.

اما در مورد بانک ها، کار از راه دور چالش هایی را در مورد امنیت و حفاظت از داده ها به وجود می آورد، همینطور مشاغلی که اطلاعات شخصی حساس را کنترل می کنند. در مورد تماس های تلفنی مشتریان، بیمه گذاران و شرکت های اعتباری، درصورت کار در خانه، نظارت بر نحوه مدیریت اطلاعات محرمانه غیرممکن است.

منبع: CNN ترجمه: ف. اسکندرخو