پایگاه خبری فولاد ایران - نخستین بار یک فرانسوی اثر فتوولتائیک که الکتریسیته را که از نور خورشید تولید می کند را کشف کرد. اولین پنل خورشیدی در امریکا ساخته شد، اما وقتی ابوظبی تصمیم گرفت بزرگترین پنل انرژی خورشیدی جهان را بسازد، آنها برای کمک وارد عمل شدند. این کشور جهت اجرای این پروژه که متشکل از 3.2 میلیون پنل با ظرفیت نهایی 1.18 گیگاوات برق است، وارد همکاری با شرکت های چینی و ژاپنی شد. به همین دلیل است که می توان گفت آسیا، به ویژه چین بیش از هر منطقه دیگر روی کره زمین آینده انرژی خورشیدی را تضمین می کنند و در قلب تحول صنعت جهان از سوخت های فسیلی به انرژی های تجدید پذیر و هسته ای قرار دارد. 

 

به گزارش فولاد ایران، حذف کربن از روند تولید، چهره انرژی و اقتصاد جهان را از بسیاری جهات تغییر می دهد که بیشتر مصرف کنندگان و حتی مدیران از آن قدردانی خواهند کرد. این تغییر علاوه بر انتقال از مولکول به الکترون، تغییر پایگاه اقتصادی صنعت از غرب به شرق است و اینکه منبعد این سلسله مراتب شرکت ها و جغرافیاست که انرژی را تعریف می کند. رشد اقتصادی پایدار و بالا رفتن سطح زندگی در آسیا، این منطقه را تبدیل به مصرف کنندگان ممتاز انرژی در جهان تبدیل خواهد کرد. طبق مطالعه شرکت نفت و گاز انگلستان، منطقه آسیا بخصوص هند و چین تا سال 2040 بالغ بر 43 درصد تقاضای انرژی دنیا را تشکیل می دهند و تا آن سال، این مناطق بیش از 50 درصد رشد تقاضا را به خود اختصاص خواهند داد. در مقابل، تقاضای انرژی در بین 36 کشور عضو سازمان توسعه همکاریهای اقتصادی که شامل اکثر اقتصادهای بزرگ در قاره امریکا و اروپا است، تغییر چندانی نخواهد کرد. 

 

چشم انداز آفتابی چین

 

کشورهایی مانند چین از مهمترین تولیدکننده های انرژی و فناوری مبتنی بر سوخت غیر فسیلی هستند. در سال 2017 چین 72 درصد از تولید ماژول های فتوولتائیک خورشیدی جهان را در اختیار داشت، درحالیکه ایالات متحده 1 درصد و اروپا 2 درصد این ماژول ها را در اختیار داشتند. از هر هشت تولید کننده برتر دنیا، شش نفر آسیایی هستند. چین علاوه بر نیروگاه های آبی، تقریبا یک سوم ظرفیت تولید انرژی تجدید پذیر جهان را دارد، ذرحالیکه اتحادیه اروپا کمی بیش از یک چهارم و امریکا 14 درصد این ظرفیت را در اختیار دارند. این در حالی است که چین در تولید انرژی آبی نیز پیشرو است.

با افزایش کاربرد برق در وسایل حمل و نقل و همچنین بالا رفتن تقاضا برای راه حل های ذخیره انرژی تجدید پذیر، به نظر می رسد چین در اینجا نیز انحصار را در دست گرفته. چین حداقل دو سوم ظرفیت تولید باتری های لیتیوم یونی را در جهان دارد که در وسایل نقلیه الکتریکی، تلفن های همراه و رایانه ها استفاده می شود و با توجه به اینکه چین بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص داده، بخش عمده ای از تولید این باتری ها را نیز تحت کنترل دارد. 

سومین معدن بزرگ مواد اولیه دنیا در دست چین است که برای تولید باتری ها و لیتیوم مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب به دلیل اهمیت اقتصادی بالای این مواد، به آن نفت سفید نیز گفته می شود. تولید کنندگان چینی همچنین در حال خرید ذخایر لیتیوم شیلی به عنوان دومین معدن لیتیوم بزرگ جهان هستند. استرالیا مقام اول را در این زمینه دارد.

 

یک تغییر اساسی

 

شکی نیست که تغییرات آب و هوایی ممکن است صنعت انرژی را وادار به اجرای تغییراتی کند که نتیجه آن در نهایت حذف سوخت های فسیلی به طور کامل باشد. این در حالی است که کاهش تقاضا برای سوخت های فسیلی در حال حاضر نیز قابل لمس است. شکی نیست که این تحولات، صرفنظر از سرعت آن، در حال وقوع است و به همین دلیل است که کشوری مثل ابوظبی علی رغم دارا بودن رتبه هشتم تولید نفت در دنیا، در حال ساخت تجهیزات انرژی خورشیدی و هسته ای است. او آینده را می بیند. 

 

منبع: World Economic Forum 

ترجمه: ف. اسکندرخو