پایگاه خبری فولاد ایران - علی رغم اینکه صنعت فولاد چین در شرف افزایش سهم خود در بازار سنگ آهن است، بی اچ پی نیز در پی بالا بردن ظرفیت صادراتی خود تا 14 درصد می باشد.

سهم مصوب صادراتی این تولیدکننده سالانه 290 میلیون تن سنگ آهن از بندر هیدلند در استرالیای غربی است، اما سومین تولید کننده سنگ آهن در جهان امروز اعلام کرد که می خواهد این سهم را به 330 میلیون تن برساند. ظاهرا این آغاز یک برنامه شش ساله است هرچند پی اچ پی در سال 2014 اعلام کرده بود که دوران سرمایه گذاری گسترده در پر سود ترین صنعت صادراتی استرالیا به پایان رسیده است.

سنگ آهن و طلا تنها کالاهای معدنی و انرژی استرالیا هستند که هنوز هم در میان بازار کساد کرونا در سالی که استرالیا به فکر رکورد صادرات 101 میلیارد دلاری مواد اولیه تولید فولاد است، قیمت های خوبی دارند.

تمایل بی اچ پی به افزایش ظرفیت صادرات سنگ آهن بیشتر به دنبال این تفکر که ممکن است تولید فولاد چین در سال جاری به اوج خود برسد شکل گرفته، هرچند این شرکت معدنی بعید می داند قیمت سنگ آهن بتواند قدرت فعلی خود را حفظ کند.

به گزارش فولاد ایران، عرضه سنگ آهن دو معدن بزرگ دنیا، واله و ریو تینتو در طی 18 ماه گذشته بسیار ضعیف تر از حد انتظار بوده است و در مورد توانایی واله برای از سرگیری عنوان خود به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان در پی فاجعه بار سقوط سد برومادینیو در سال 2019  شک و تردید وجود دارد.

مقامات برزیل تعجیلی در ارائه مجوز جهت از سرگیری تولید در واله ندارند. برنامه تولید 2020 این شرکت بین 310 تا 330 میلیون تن است که پایین تر از 346 میلیون تن سال 2015 می باشد.

در سال 2014، واله قول داده بود تا سال 2019 بالغ بر 459 میلیون تن در سال تولید داشته باشد، اما به نظر می رسد که این ظرفیت تولید به این زودی ها محقق نمی شود. مانند واله، بی اچ پی، ریو و جینا راینهارت روی هیل همگی به زمان بیشتری برای دستیابی به اهداف صادراتی خود نیاز دارند.

بی اچ پی در ماه فوریه 2018 عرضه 290 میلیون تن در سال را در برنامه خود قرار داد و اعلام کرد که در ژوئن 2019 نیز همین مقدار را تصویب کرد. این امید وجود داشت که بی اچ پی همین روند را برای سال 2020 نیز ادامه دهد اما امروز این ظرفیت عرضه را هدف "میان مدت" توصیف کرد.

این شرکت در صورت دستیابی به هدف خود در سال 2020 و عرضه بین 273 تا 286 میلیون تن سنگ آهن، رکورد جدیدی از صادرات غرب استرالیا را ثبت می کند.

در حالی که بی اچ پی، ریوتینتو و فورتسکیو همزمان میلیارد ها دلار برای پروژه های جدید سنگ آهن در غرب استرالیا هزینه می کنند، تنها بخش کمی از این ظرفیت جدید رشد صادرات را به همراه خواهد داشت چراکه بسیاری از این ظرفیت های جدید جایگزین معادن قدیمی می شوند که به زودی به علت کهنگی از دور خارج می شوند.

بی اچ پی برای کسب مجوز تولید از مقامات استرالیا می بایست جامعه محلی نزدیک بندر هیدلند را متقاعد کند که می تواند آلودگی گرد و غبار این بندر که در سالهای اخیر تبدیل به یک معظل شده است را کنترل کند.

بی اچ پی اعلام کرده که 300 میلیون دلار برای برنامه های کنترل گرد و غبار در بندر هیدلند سرمایه گذاری خواهد کرد.

منبع: Financial Review ترجمه: ف. اسکندرخو