پایگاه خبری فولاد ایران - بازارها هفته گذشته بسته بودند و درک علت آن دشوار نیست. ویروس کرونا همچنان در حال گسترش است و نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد برخی از اقتصادهای برتر جهان با توجه به ترکیب این شیوع با ضعف رشدی که پیش از آن درگیر بوده اند، آنها را به سمت رکود پیش می برد.

 

به گزارش فولاد ایران، اقتصاد ژاپن به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه آخر سال 2019 به دلیل افزایش مالیات فروش و طوفانهای عظیم طبیعی تا 1.6 درصد افت داشت که بیشترین انقباض اقتصادی در مقایسه با سه ماهه قبلی از سال 2014 بود.

 

اقتصاد بعدی آلمان است، بزرگترین اقتصاد اروپا که قبل از شیوع ویروس کرونا به دلیل درگیری های کارخانه های کشور دچار مشکل شده بود. شاخص دقیق رشد اقتصادی آلمان در ماه فوریه به شدت کاهش یافته و نشان می دهد که ترس از این ویروس چطور می تواند به تجارت جهانی آسیب برساند.

 

اقتصاددان بانک مرکزی آمریکا، اتان هریس، به تعدادی از اقتصادهای کوچکتر تحت خطر نیز اشاره دارد. هنگ کنگ در رکود است و سنگاپور به زودی می تواند دچار سرنوشت مشابهی شود. تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم اندونزی به پایین ترین سطح سه سال اخیر رسیده، در حالی که مالزی بدترین رکود اقتصادی یک دهه اخیر خود را تجربه می کند.

 

موتورهای رشد اقتصادی مثل چین و هند در سال 2019 کند شده اند. همه اینها نگرانی هایی در مورد اقتصاد جهانی در برابر تحمل شوک ناشی از ویروس کرونا ایجاد کرده است. هریس می گوید ضعف اقتصادی فصل آخر 2019 احتمالا ناشی از جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده بوده و ویروس کرونا این اوضاع را بدتر کرده است. وی گفت: "هنگامی که ایالات متحده و چین توافق اولیه را امضا کردند، سهام جهانی رو به رشد گذاشت، اما شرکت هایی که زنجیره تأمین جهانی دارند کاملا بلاتکلیف مانده اند."

 

حتی ایالات متحده نیز ممکن است در موقعیتی مانند گذشته نباشد. ارزش سهام بخش خدمات آمریکا در ماه فوریه کمترین قیمت را تجربه کرده است. 

 

منبع: CNN

ترجمه: ف. اسکندرخو