پایگاه خبری فولاد ایران -روزی نیست که تبلیغ اپلیکیشن آپ را در رسانه‌های مختلف و یا در گوشه و کنار شهر نبینیم. در این مقاله قصد داریم با رویکرد مالی، شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ) را بهتر بشناسیم و آمار و ارقامی را بیان کنیم که شگفت‌زده شوید!

 

? آپ در ظاهر یک اپلیکیشن ساده است اما جالب است بدانید که ارزش این شرکت هم‌اکنون ۲۴۳۵ میلیارد تومان است! این درحالی است که ارزش بانک اقتصاد نوین با بیش از ۲۵۰ شعبه و ۵۰۰۰ نفر پرسنل تنها ۲۰۳۱ میلیارد تومان است. یعنی ارزش شرکت آسان پرداخت پرشین از ارزش اولین بانک خصوصی کشور بیشتر است!

 

? سهام شرکت آسان پرداخت پرشین در مهر ماه سال ۹۵ با قیمت ۹۹۹ تومان وارد بورس شد. هم‌اکنون قیمت این سهم در حدود ۲۴۰۰ تومان است. یعنی ظرف کمتر از یک سال ارزش سهام آپ در حدود ۲٫۵ برابر شده است.

 

? در ترکیب سهامداری این شرکت دو شخص حقیقی حضور دارند که هریک تقریباً مالک ۲۵ درصد از شرکت هستند. یعنی ارزش سهام هر یک از این دو نفر در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است. باتوجه به این که دامنه نوسان در بورس اوراق بهادار تهران ۵ درصد است، در نتیجه اگر یک روز سهام شرکت آپ ۵ درصد رشد کند، هر یک از این دو نفر حدود ۳۰ میلیارد تومان سود می‌کنند و اگر سهام شرکت ۵ درصد افت کند این دو نفر هریک ۳۰ میلیارد تومان در یک روز زیان می‌کنند!

 

? سود خالص این شرکت در سال ۹۵ در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. البته آپ فقط یک اپلیکیشن نیست و خدمات متنوعی در حوزه پرداخت الکترونیک ارائه می دهد.

 

منبع: فای رف