پایگاه خبری فولاد ایران - اتفاقی که هرگز در بازار نفت رخ نداده در حال وقوع است: قیمت منفی در قراردادهای نفتی.

در حالی که بسیاری از افراد با دیدن این پدیده ممکن است فکر کنند قیمت نفت رو به زوال است اما یک تفاوت ظریف در این جا وجود دارد. نکته این جاست که تصویر کلی بازار اینقدر که به نظر می رسد، تیره و تار نیست.

قراردادهای آتی تاریخ تحویل مشخص دارند و با پایان تاریخ انقضاء، قیمت به طور معمول با قیمت واقعی همگرا می شود زیرا خریداران نهایی این قراردادها نهادهایی مانند پالایشگاه ها یا شرکت های هواپیمایی هستند که قصد تحویل واقعی نفت را دارند.

به گزارش فولاد ایران، معاملات آتی قراردادهایی برای تحویل کالای اساسی یا احساس امنیت است. در حالی که برخی افراد به عنوان واسطه قراردادمی بندند، برخی دیگر برای استفاده خود اقدام به خرید و فروش می کنند. با نزدیک شدن به انقضاء قرارداد، خریداران شروع به خرید قرارداد آتی ماه آینده می کنند و کسانی که تا روز آخر در موقعیت خود باقی می مانند، معمولاً کالا راخریداری نهایی می کنند، مانند پالایشگاه ها.

قرارداد نفت خام وست تگزاس اینترمدیت که در روز دوشنبه بیش از 100 درصد کاهش داشته، برای تحویل ماه مه است و روز سه شنبه منقضی می شود. با توجه به اینکه شیوع کرونا منجر به از بین رفتن تقاضا در سطح بی سابقه ای شده و همینطور با پر شدن سریع مخازن ذخیره سازی، تقاضا برای این قرارداد نفتی که سه شنبه خاتمه می یابد، وجود ندارد، قیمت آن منفی شده است، به این معنی که تولیدکنندگان می خواهند با پرداخت هزینه بیشتر این نفت را عرضه کنند چون به دلیل تعطیلی ها کسی نیاز به این نفت ندارد.

معاملات قراردادهای آتی ماهانه انجام می شود. قیمت قرارداد تحویل ماه ژوئن با  16 درصد کاهش 21.04 دلار در هر بشکه بود، بنابراین پس از انقضای قرارداد مه در روز سه شنبه، نفت می تواندبه بالای 20 دلار برگردد. صندوق نفت ایالات متحده که قیمت قراردادهای مختلف معاملات آتی نفت را رصد می کند، فقط 10٪ سقوط کرده است.

حجم معاملات نیز در قرارداد ماه مه نسبتاً کم و تقریباً 126،400 بود، درحالیکه حجم قرارداد ژوئن نزدیک به 800 هزار است.

جان کلیدوف با ربط دادن افت قیمت قرارداهای ماه مه به این حقیقت که شرایط بازار به دلیل کمبود محل ذخیره در شرایطی اسفناک قرار دارد گفت: "قراردادهای آتی با قیمت های بالاتر حاکی از این است که انتظار می رود طی چند ماه آینده وضعیت بازار نقدی مشخص شود." او اظهار کرد "با توجه به کاهش سریع تعداد دکل های نفتی ایالات متحده و احتمال کاهش تولید اوپک پلاس، این یک فرض معقول است."

منبع: CNBC ترجمه: ف. اسکندرخو