پایگاه خبری فولاد ایران - جنگ تجاری ایالات متحده و چین وارد سال دوم خود در سال 2019 شد، درحالیکه تاثیر آن در روند اقتصادی هر دو شدیدتر و تاثیر گسترده تر آن در روند تجاری در سطح جهان بیشتر بود. 

در اینجا شش نمودار وجود دارد که چگونگی عملکرد دو اقتصاد برتر جهان و بازارهای مالی آنها در یک سال را نشان می دهد.

 

روند کند رشد اقتصادی

 

رشد تولید ناخالص داخلی به عنوان مهمترین شاخص اندازه گیری اقتصاد، در ایالات متحده و چین سال گذشته کند بود.

چندین اقتصاددان پیش بینی کرده اند که به دلیل ادامه تنش تجاری و چالش های داخلی مربوط، نرخ رشد در هر دو کشور می تواند در سال 2020 حتی بیشتر تعدیل شود که این امر می تواند به اقتصاد جهانی شکننده بار اضافه وارد کند.

 

کاهش حجم تجاری

 

صادرات و واردات کلی در هر دو کشور در ده ماه اول سال 2019، در مقایسه با یک سال گذشته کاهش داشت و این اتفاق در اثر فعالیت کند تجاری در سراسر جهان رخ داد. روندی که برخی از متخصصان گفتند حتی قبل از جنگ تجاری آمریکا و چین آغاز شده بود. کسری تجاری ایالات متحده که بیشتر از عدم توازن دوجانبه با چین بوده، تغییر چندانی نداشته است. این درحالی است که براساس داده های ایالات متحده، عدم توازن تجاری ایالات متحده و چین از 344.5 میلیارد دلار در دوره ژانویه تا اکتبر 2018 به 294.5 میلیارد دلار در سال کاهش یافته است.

 

رکود تولید

 

بخش های تولیدی ایالات متحده و چین اوج کندی رشد اقتصادی را تجربه کردند که با جنگ تجاری بین دو کشور بدتر شد.

شاخص رسمی خریدهای تولیدی چین که یک شاخص گسترده در مورد سلامت این بخش است، در بیشتر طول سال در مرحله انقباضی بود و این یعنی شاخص آن پایین تر از سطح 50 بوده است. در آمریکا شاخص خرید کالاهای تولیدی که توسط مؤسسه مدیریت تأمین تأمین شده است نیز نشان دهنده فعالیت های کارخانه ای از ماه آگوست است.

 

ثبات خرده فروشی 

 

هزینه های مصرف کننده در ایالات متحده و چین از جمله نقاط برجسته اقتصادهای مربوطه در سال 2019 بود که از طرف بازار کار ثابت در هر دو اقتصاد حمایت می شد. اما خطرات زیادی در این بین وجود دارد.

برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که تعرفه های مازاد ایالات متحده در مورد کالاهای چینی می تواند هزینه های مصرف کنندگان آمریکایی را تحت تاثیر قرار دهد. فرانسیس تان، استراتژیست سرمایه گذاری در بانک خصوصی UOB سنگاپور گفت، در چین افزایش قیمت گوشت خوک ممکن است باعث کاهش هزینه های مصرف کننده در مناطق دیگر شود.

 

نوسانات ارزی

 

اقتصاد نسبتا قوی ایالات متحده و اولویت سرمایه گذاران در حفظ دارایی ها باعث افزایش تقاضا برای صعود ارز و افزایش ارزش ارز برای سال 2019 شد.

در مقابل، مقامات چینی اجازه دادند یوان برای بیشتر سال کاهش داشته باشد. این اقدام متهم به دستکاری ارز توسط رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ شد اما صندوق بین المللی پول گفت ارزش یوان مطابق با اصول اقتصادی چین است.

 

صعود بازار سهام

 

 

در بازارهای مالی، کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و کاهش تنش ها در طی دوره های مشخصی از سال، موجب تقویت سرمایه گذاری شد و سهام را در وال استریت علیرغم سود ضعیف شرکت ها به رده های جدید رساند. 

در چین، ورود سهام به معیارهای اصلی جهانی به شاخص کامپوزیت بورس اوراق بهادار شانگهای کمک کرد تا صعود دو رقمی را در سال 2019 ثبت کند.

 

منبع: CNBC

ترجمه: ف. اسکندرخو