پایگاه خبری فولاد ایران - هر سال شرکت بطور معمول گزارش گردش مالی خود را منتشر میکند و برای من همیشه سوال بود که شرکت با سود چند میلیاردی خود چه کاری انجام میدهد و این پول را صرف چه کاری میکند؟ بالاخره توانستم با یکی از مدیران بخش مالی راجع به این پرسش، صحبتی داشته باشم. از او پرسیدم آیا شرکت این سود را که قسمت عمده اش دلاری است و حاصل صادرات محصولات مختلف است را به ین تبدیل کرده و در داخل ژاپن خرج میکنید ؟ او پاسخ داد که تنها بخش کوچکی از این پول تبدیل به ین میشود! زیرا که اگر همه این سود چند میلیارد دلاری به ین تبدیل شود و وارد بازار شود باعث افزایش تورم و ضربه زدن به اقتصاد ژاپن میشود !! در ادامه در پاسخ به چهره متعجب من افزود که بخش اعظم این پول، صرف سرمایه گذاری در خرید و تاسیس شرکتها و کارخانجات در سرتاسر دنیا میشود. بدین ترتیب با جلوگیری از رشد تورم در جامعه ژاپن، همزمان باعث رشد ثروت شرکت و کشور ژاپن میشویم !!

در ایران ما با پول فروش‌نفت چه کاری انجام می دهیم؟ سال گذشته دولت فروش نفت و مشتقات نفتی برابر با ۹۶ میلیارد دلار داشت و سالهاست که دولت، پول نفت را پس از کسورات مهم اولیه (سهم موسسات مقرب و عزیز، سهم اختلاس و ژنهای خوب،... ) یا به ریال تبدیل کرده و در جامعه توزیع میکند و یا به وارادات کالاهای اساسی و مایحتاج اولیه مردم تخصیص می دهد. بخش دولتی و سیستم بروکراسی در ایران، آنقدر فربه و بزرگ شده است که هزینه های حقوق و دستمزد و هزینه های جاری( آب، برق، ساختمان، تعمیرات، لوازم....) به تنهایی تمامی بودجه دولت را میبلعد !!!! دولت برای پرداخت حقوق و هزینه های جاری، با شعبده بازیهای گوناگون اسکناس چاپ میکند و همزمان هم پول ملی را بی ارزش میکند و هم تورم را بالا میبرد. هر زمان هم هزینه های دولت از درآمد آن بیشتر میشود بجای افزایش صادرات و کسب دلار بیشتر، قیمت دلار را چند برابر میکند!!! ( خیلی ساده و روشن )

در ژاپن عکس این امر اتفاق می افتد و دولت ژاپن، مازاد پول‌جمع آوری شده از مالیات ها را به ارز خارجی تبدیل کرده و آنرا در خرید اوراق مشارکت بین المللی سرمایه گزاری میکند !! با اینکار هم جلوی تورم را میگیرد و هم سرمایه گزاری سودمندی برای آینده ژاپن انجام میدهد !!!در زمان قبل از انقلاب نیز، دولت وقت به اثرات مخرب سیاست خرج کردن دلارهای نفتی در اقتصاد داخلی پی برد و شروع به سرمایه گزاری در شرکتهای بین المللی و خرید سهام در دنیا کرد و تاثیر مثبت و ارزشمند این سیاست را بعد از انقلاب در درآمد زایی و سودآوری این سرمایه گذاریها بطور عینه میبینم!

حسین تهرانی، ۴ نوامبر ۲۰۱۸ میلادی