پایگاه خبری فولاد ایران - اقدامات تهدید آمیز امریکا در مقابله با چین از تعرفه ها فراتر رفته و به اعمال محدودیت بر فعالیت شرکت های چینی رسیده است که این امر می تواند پیامدهای نامطلوبی نه تنها برای ارزش یوان بلکه برای بازارهای نوظهور نیز به دنبال داشته باشد. با توجه به سهم 40 درصدی چین از تولید ناخالص داخلی در بین کشورهای در حال توسعه، سرمایه گذاران سرعت بیشتری برای افت یوان در انتظار دارند چراکه مقامات چینی جهت مقابله بیشتر با ریسک به دنبال افزایش سرمایه گذاری های دلاری هستند و علی رغم تلاش های بانک مرکزی در حفظ ارزش یوان، ارزش آن ممکن است فراتر از 7 یوان برای هر دلار برسد که این رقم از آوریل 2007 بی سابقه است و اثرات نا خوش آیندی در روند بدهی چین و همچنین میزان رشد اقتصادی آن خواهد داشت ضمن اینکه شرکت های فعال در زمینه املاک نیز در این بین زیان قابل توجهی خواهند دید چراکه می بایست وام های دلاری خود را با درآمد یوانی بازپرداخت نمایند و این تاثیرات دومینو وار در سایر ارگانها از جمله بازار سهام نیز مشاهده خواهد شد.

به گزارش فولاد ایران،  در سال گذشته چین سهم قابل توجهی در سهام بازارهای نوظهور ام اس سی آی داشت و پیش بینی می شد این سهام بیش از سه برابر افزایش داشته باشد اما نگرانی های بازار اوراق قرضه چین تحقق این پیش بینی را با چالش همراه کرده است. جمعیت 1.3 میلیارد نفری چین و طبقه متوسط رو به افزایش آن از خریداران عمده کالا و خدمات بازارهای نوظهور هستند و این کشور بزرگترین مقصد کالاهای همسایه های آسیایی خود و همینطور کشورهایی مثل برزیل است. استرالیا به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان عمده کالا و مواد معدنی تاثیر بازار نامطلوب چین را احساس کرده و احتمال بروز این روند در سایر کشورهای در حال توسعه دنیا دور از ذهن نیست. اتفاقات سال 2015 گواه این ادعاست. در ژوئن 2015، پس از اینکه بورس سهام شانگهای به بهترین رکورد سال خود رسید، ترس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به دلیل بحران مالی امریکا فشار بر نرخ یوان و بازارهای نوظهور را بیشتر کرد. هرچند فدرال رزرو تغییری در نرخ بهره نداد اما جو روانی حاصل از آن اثر منفی در بازارهای دنیا گذاشت. چین از آن سال سلطه بیشتری بر بازارهای بین المللی پیدا کرد. طبق تخمین صندوق بین المللی پول تولید ناخالص داخلی 14.2 تریلیون دلاری چین در ماه آوریل آن سال فراتر از تولید ناخالص داخلی 13.6 تریلیون دلاری منطقه یورو رفته دومین جایگاه را بعد از تولید ناخالص داخلی 21.3 تریلیون دلاری امریکا به خود اختصاص داد. بازتاب این امر قرار گرفتن یوان در سبد ارزهای بین المللی از سپتامبر 2016 بود.

سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که تسلط رو به گسترش چین در اقتصاد جهانی به این معناست که تاثیر منفی اقدامات امریکا بر چین نمود جهانی خواهد داشت.

منبع: Bloomberg

ترجمه: ف. اسکندرخو

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی