پایگاه خبری فولاد ایران -تیم تریدگلد تحلیلگر بخش آسیا در مجله فوربس اظهار می کند راه حل آسانی برای برطرف کردن معظل قیمت فوق العاده پایین نفت وجود دارد و آن کاری است که ایران ده ها سال تهدید به انجام آن کرده است، مسدود کردن تنگه هرمز.

هرچند این امر طنز تلخی به نظر می رسد اما پیشنهاد می شود که آنچه ایران سالها تهدید به اجرای آن کرده عملی شود، بستن نقطه حیاتی واقع در انتهای شرقی خلیج فارس تا جریان نفت به سایر نقاط جهان خفه شود.

با این حرکت و محدود کردن عرضه به بازار، سقوط قیمت نفت تا 30 درصد جبران می شود.

به گزارش فولاد ایران، جهان به یکباره دچار دگرگونی در بازار نفت شد و این کالا از تولید محدود دچار افزایش عرضه شد. ایالات متحده آمریکا فناوری اکتشاف و استخراج نفت و گاز را پیدا کرد و روسیه و عربستان سعودی تولید این محصولات را افزایش داد و تقاضای آن به اوج رسید. در این بین، کمترین انتظار برای اوج تقاضای آن می رفت، دقیقاً نقطه مقابل تئوری نفتی 40 ساله مبنی بر اوج تولید و آمادگی جهان برای کمبود نفت.

این فرضیه ای بود که ببر بدون دندان صنعت نفت را جسور کرد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهه 1970 اقدام به کاهش ذخایر نفتی کرد که باعث ایجاد بحران اقتصادی در جهان غرب شد. اعضای اوپک با نشان دادن توانایی آسیب رساندن به غرب در دهه 70، مرتباً تهدید کرده اند که تنگه هرمز را به عنوان بخشی از خواسته های مداوم خود برای افزایش قیمت نفت مسدود کنند. به ویژه ایران طرفدار جدی انسداد تنگه هرمز از طرف خود است که یک کانال حمل و نقل باریک و مسیر حامل های نفت خام از عربستان سعودی، عراق، کویت و سایر تولیدکنندگان خلیج فارس از جمله ایران است.

طی رزمایش اخیر سایبری در این منطقه، گزارش شد که ایران موشک های ضد ناو خود را به بندر قشم و تنگه ها منتقل کرده و شناورهای کوچک آن مزاحم ناوهای نگهبان امریکا شده است. اینجاست که موضوع موجودی بالای نفت و قیمت پایين آن جالب می شود. چراکه امریکا موضع غیر معمول تهاجمی در برابر ایران گرفته و اعلام کرده اگر ایران خواهان درگیری باشد، امریکا آماده است.

زمان زیادی از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز برای جلوگیری از ورود نفت به بازار جهانی نمی گذرد. اما این بار، نتیجه آن بسیار متفاوت خواهد بود. شاید به همین دلیل است که ایالات متحده منتظر فرصت است و با جرات تر پاسخ ایران را می دهد.  

منبع: فوربس ترجمه: ف. اسکندرخو