پایگاه خبری فولاد ایران - چین نسبت به 32 کشور ثروتمند جهان بیشترین پول را به دنیا قرض داده است. این کشور به سرعت در حال راه اندازی جاده ابریشم جدید خود برای ساخت جاده ها، بنادر و خطوط ریلی، عمدتا در کشورهای در حال توسعه است که دسترسی آن را به سراسر قاره ها گسترش می دهد.

چین می گوید این زیر ساخت ها به نفع کشورهاست در حالی که منتقدین معتقدند این کشور در حال گسترش نفوذ ناعادلانه خود روی دیگران است.

به گزارش فولاد ایران، بسیاری از کشورها به دلیل اتهامات مبنی بر گران بودن پروژه های چین، در مورد مشارکت خود با چین به فکر دوباره افتاده اند.

بین سالهای 2000 و 2017 بدهی دنیا به چین از 500 میلیارد دلار به 5 تریلیون دلار، یعنی حدود شش درصد بازده اقتصادی جهان، افزایش یافت.

کارشناسان دریافته اند که چین و شرکت های تابعه آن 1.5 تریلیون دلار به طور مستقیم به 150 کشور وام داده اند. این امر چین را تبدیل به بزرگترین وام دهنده دنیا کرده که صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را پشت سر گذاشته است. این در حالی است که چین وامهای گزارش نشده ای به ارزش 200 میلیارد دلار نیز اعطا کرده است.

اما کارشناسان می گویند شیوه های وام دهی مبهم چین تصمیم گیری دقیق سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران و وام دهندگان بین المللی دشوار می کند. در تاریخ 6 مه 2010 شاخص بورس اس اند پی 500 یک تریلیون دلار افت کرد و در سال 2015، مقامات آمریکایی یک مرد چینی را مقصر این امر دانستند.

منبع: Al Jazeera News ترجمه: ف. اسکندرخو