پایگاه خبری فولاد ایران - تحلیلها  حاکی از آن است که با توجه به اتفاقاتی که منجر به اختلال در عرضه جهانی سنگ آهن شده سال جاری وضعیت عرضه و تقاضای جهانی این ماده اولیه تغییر می کند. اثرات شکستن سد در برزیل و طوفان در استرالیا در سه ماهه نخست سال جاری خبر از کاهش عرضه دو تولید کننده بزرگ دنیا می دهد این اتفاقات قیمت سنگ آهن را به اوج 5 سال اخیر رسانده از 95 دلار هر تن سی اف آر هم عبور کرد.

به گزارش فولاد ایران،  پس از حادثه شکستن سد باطله شرکت واله برزیل در ژانویه چندین معدن و سد این شرکت معدنی تعلیق شدند و وضعیت فورس ماژور برای برخی قراردادها اعلام کردند از این رو اواخر ماه مارس شرکت واله برآورد فروش سنگ آهن سال 2019 خود را بین 307 تا 332 میلیون تن اعلام کرد که حدود 75 میلیون تن از برآورد قبلی کمتر است. با این حال احتمالا تا 20 میلیون تن به این رقم افزوده شود و کاهش عرضه نهایتا حدود 50 میلیون تن باشد.

از طرفی در استرالیا منطقه پیلبارا در ماه مارس تحت تاثیر طوفان ورونیکا قرار گرفت و چند بندر اصلی با اختلالاتی روبرو شدند. پس از طوفان شرکت ریو تینتو برای برخی قراردادهایش وضعیت فورس ماژور اعلام کرد و برآورد شده این طوفان بر تولید این شرکت معدنی تا 14 میلیون تن اثر داشته باشد از این رو میزان تولیدش بین 338 تا 350 میلیون تن برآورد شده است.

بی اچ پی بیلیتون نیز اعلام کرد طوفان بر 6 تا 8 میلیون تن از تولید امسالش اثر منفی داشته است. شرکت معدنی فورتسکیو که چهارمین تولید کننده بزرگ سنگ آهن دنیاست نیز از اختلال 1.5 تا 2 میلیون تنی به دلیل طوفان در تولیدش خبر داد. تولید این شرکت سال 2018 کاهش داشته از 168.8 میلیون تن به 167.9 میلیون تن رسید.

منبع: steel mint

ترجمه: م. تابان شمال

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی