پایگاه خبری فولاد ایران COVID-19  -  اقتصاد جهانی را در معرض خطر قرار داده است. بسیاری از کشورها در معرض رکود ناگهانی و بی سابقه ای هستند. این بحران تغییرات مهمی ایجاد کرده است و صنایع بسیاری را با چالش اصلاح، تغییر ساختار یا حذف مواجه کرده است. چابکی، استفاده از فرصت و اتوماسیون مهمترین واژگان برای این دوره جدید از تجارت خواهند بود و کسانی که این توانایی ها را دارند برنده خواهند شد.

بسته های محرک دولت، نقدینگی را به بازار باز می گرداند و اقتصاد را به اندازه کافی تقویت می کند تا بتواند پس از برداشته شدن محدودیت های مختلف، سریع از رکود خارج شود. اما ساختار آن بیشتر به نفع سرمایه گذاری های بزرگ است تا مجموعه های کوچک.

در واقع، می توان از این فرصت برای آزمایش سیستم تجارت دیجیتال استفاده کرد. شرایط جدید دورکاری می تواند به وجود آورنده فرصت های بسیاری شود چراکه ارزیابی و تصور مجدد حالت هایی از مصرف، عرضه، تعامل و بهره وری را به همراه دارد. به عنوان مثال، تغییر پرداخت نقدی به پرداخت های دیجیتال به سرعت رو به پیشرفت گذاشت. گفته شده امسال 31 کشور محدودیت های پرداخت آنلاین را برای حمایت از اقدامات دور کاری برداشته اند. در انگلیس، استفاده از دستگاههای خودپرداز که بین 6 تا 14 درصد کاهش یافته بود، اکنون به بیش از نصف رسیده است. مدلهای تجاری بانک ها و جامعه در تلاش برای کسب این اطمینان است که کسی از یک اقتصاد فزاینده دیجیتالی جا نماند.

به گزارش فولاد ایران، قابلیت تطابق و چالاکی همان چیزی است که موفقیت کوتاه مدت و میان مدت مشاغل اعم از بزرگ یا کوچک را تعیین می کند. اما در طولانی مدت، این تغییر باید اساسی تر باشد. تاب آوری، همراه با چابکی، باید مرکز توجه رهبران تجارت باشد زیرا همه ما سرانجام از این بحران بیرون می آییم.

برای ایجاد انعطاف پذیری طولانی مدت، ما به احتمال زیاد شاهد اتوماسیون بیشتر روباتیک و هوش مصنوعی (AI)  در زنجیره های عرضه خواهیم بود. این فناوری ها باعث کاهش مداخله دست، کاهش خطر انتقال و کاهش نیاز به کار حضوری است.

در واقع، مداخلات اقتصادی دولت ناخواسته این روند را تسریع کرده است. از نظر بسیاری، شرط لازم برای یک اقتصاد موفق مبتنی بر هوش مصنوعی، فعال کردن مشاغل به جای جایگزین کردن بالقوه انسان ها بدون تأثیرگذاری در سطح رفاه آنهاست.

واضح است که این بحران بسیاری از امور منسوخ را از بین خواهد برد اما بسیاری از امور دیگر ادامه خواهد یافت. ما همیشه سفر می رویم، غذا می خوریم، سرگرم می شویم و می خواهیم تجربیات فردی داشته باشیم. فقط نباید انتظار داشته باشید که این فعالیت ها بدون تغییر باشد.

ما از این دوره به عنوان یک جامعه جهانی قوی تر، عاقل تر و با ارتباطات بیشتر ظهور خواهیم کرد. انعطاف پذیری در صدر هر استراتژی خواهد بود، اما این چابکی است که رقابت و اطمینان از توانایی پاسخگویی به غیر منتظره ها را تضمین می کند. برای رسیدن به این هدف، مشاغل باید ارزیابی کنند که کجا باید قوی باشند و در کجا باید انعطاف به خرج بدهند. منبع: World Economic Forum ترجمه: ف. اسکندرخو