پایگاه خبری فولاد ایران - علیرغم توافق تاریخی کاهش تولید اوپک، ظرفیت ذخیره سازی موجود در سراسر دنیا بسیار کم است چراکه تقاضای جهانی نفت در پی مشکلات و محدودیت های سفر در بسیاری از کشورها در حال فروپاشی است.

به گزارش فولاد ایران، اوپک و متحدان آن به رهبری روسیه قول دادند 9.7 میلیون بشکه در روز از تولید ماه مه حذف کنند، اما به گفته بسیاری از تحلیلگران، ظرفیت ذخیره سازی نفت ممکن است تا اواسط ماه مه نیز کامل باشد.

مایکل لینچ، کارشناس اقتصاد و نفت و انرژی در مقاله ای می نویسد: در این بن بست بی سابقه جهانی نفت، برخی از بخش ها و کشورهای تولید کننده و شرکت های نفتی وضعیت بهتری نسبت به سایرین دارند.

مانند هر شرایط سخت دیگر این وضعیت نیز برندگان و بازندگان بزرگی خواهد داشت.

بازنده ها

تولیدکنندگان اوپک که از ظرفیت کافی پالایشگاهی در خانه برخوردار نیستند و قراردادهای طولانی مدت تأمین نفت با کشورهای واردکننده نفت ندارند، بیشترین زیان را می بینند. به گفته لینچ، این کشورها آنگولا، نیجریه و عراق هستند.

عراق به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک بیشتر نفت خام خود را به فروش می رساند. عربستان سعودی نیز همینطور. با این حال، در سال های اخیر این تولید کننده برتر اوپک و بزرگترین صادر کننده نفت با بزرگترین وارد کنده نفت جهان، یعنی چین، به توافقاتی رسیده است تا از تقاضای بلند مدت نفت خام خود در بازار اطمینان حاصل کند.

براساس برآوردهای لینچ از ظرفیت پالایشگاه اوپک برای هر عضو و ظرفیت تولید مد نظر آنها برای ماه های مه و ژوئن، ظرفیت پالایش داخلی نصف ظرفیت تولید است، البته در صورت حفظ همه سهمیه ها. با توجه به اینکه در این کشورها هرگز انطباق صد درصدی تولید و پالایش حاصل نشده است، آنها بیش از دو برابر ظرفیت پالایشگاه های خود تولید می کنند.

کشورهایی که قراردادهای طولانی مدت واردات نفت دارند، وضعیت بهتری نسبت به کشورهایی دارند که بیشتر به فروش نفت خام متکی هستند. کشورهایی که سهم بیشتری در فروش دارند از بابت کمبود انبارهای ذخیره سازی زیان بیشتری می بینند، چراکه پالایشگاه ها با مواجه شدن با عرضه فراوان، به دنبال راه هایی برای رهایی از تعهدات خود در قراردادهای بلند مدت می روند. اما به هر حال، اقتصاد پایین دستی در حال حاضر وحشتناک است زیرا تقاضا برای بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما در همه جای دنیا رو به زوال است.

توزیع کنندگان فرآورده های تصفیه شده نیز زیان فراوانی می بینند چون مردم در بسیاری از کشورهای جهان از جمله هند و امریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت، فعلا رانندگی نمی کنند.

برندگان

بزرگترین برنده ها در شرایط فعلی بازار صاحبان انبارهای ذخیره سازی ساحلی و دریایی هستند. در طی ماه گذشته، تقاضا در حال کاهش بود و عرضه در حال افزایش و ذخیره سازی از سودآورترین بخش ها در بازار انرژی طی ماه گذشته بوده است.

تجار به دنبال انبارهای ذخیره سازی شناور بوده و نرخ کرایه تانکرهای بزرگ رو به افزایش گذاشته است. هزینه ذخیره سازی در حال افزایش است و همینطور هزینه های حمل و نقل تانکر های ذخیره نفت در دریا برای فروش های بعدی نیز رو به بالاست، زیرا انتظار بهبود بازار تقاضا وجود دارد.

طبق گفته آژانس بین المللی انرژی همزمان با اقدامات اوپک پلاس و جی 20 برای بهبود وضعیت صنعت نفت، ظرفیت ذخیره سازی آنها نیز طی هفته های آینده برآورد می شود. این آژانس در گزارش ماه آوریل گفت: "صنعت نفت هرگز تا به این حد به تجربه ظرفیت محدود لجستیکی نزدیک نشده است."

در ایالات متحده، ظرفیت ذخیره سازی احتمالاً تا اواسط ماه مه تکمیل خواهد شد. قیمت های بسیار پایین، کاهش اجباری تولید در سراسر ایالات متحده آمریکا و اوپک را باعث شده است. کانادا و آمریکا داوطلبانه تا بهبود وضعیت بازار 200 هزار بشکه در روز تولید را کاهش می دهند و احتمالا دیگران نیز دنباله رو آنها خواهند بود.

منبع: اویل پرایس ترجمه: ف. اسکندرخو