در هفته‌ای که گذشت اخبار گروه فولادی بیشتر با محوریت قیمت‌گذاری دستوری فولاد در جریان بود و در نهایت منجربه رد طرح وزارت صمت درخصوص قیمت‌گذاری دستوری فولاد توسط نمایندگان مجلس شد. در همین گیر‌ و دار گزارش‌های ۶ ماهه این گروه منتشر شد که در وضعیت نه‌چندان بسامان بازار سهام از دسته اخبار خوب بود. گزارش‌هایی که حاکی از رشد قابل‌توجه سودسازی شرکت‌های فولادی بود. اما نگرانی‌ و ناامیدی سهامداران در مورد احتمال قیمت‌گذاری دستوری فولاد توسط وزارت صمت و همچنین روند کلی منفی بازار، باعث شد تا این گزارش‌ها فعلا تاثیر خود را بر قیمت‌ سهام فولادی نشان ندهد؛ با این حال در نیمه نخست امسال شاهد رشد قابل‌توجه سود خالص شرکت‌های فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم. بر این اساس سود خالص فجر رشد ۲۵۳ درصدی، سود خالص ارفع رشد ۱۶۹ درصدی، فخاس رشد ۱۴۴ درصدی و هرمز رشد ۱۴۲ درصدی را تجربه کردند.
گزارش مهم هفته گذشته را انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر کرد که به آمار تولید، صادرات و واردات و مصرف ظاهری فولاد در نیمه نخست امسال اختصاص داشت. در عین حال بازدهی تمام نمادهای زنجیره فولاد بازار سهام منفی بود و سهامداران هفته تلخ دیگری را پشت‌سر گذاشتند. با این وجود، شاید بتوان بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را کویر دانست. فولاد مبارکه اصفهان در هفته گذشته پردرآمدترین شرکت فولادی بود.

گروه آهن و فولاد شامل تمامی شرکت‌هایی است که در ارتباط با تولید فولاد خام و محصولات فولادی در حال فعالیت هستند. شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان (نماد: فولاد) و فولاد امیرکبیر کاشان (نماد:فجر) تولید‌کننده ورق‌های فولادی، شرکت فولاد آلیاژی ایران (نماد: فولاژ)، شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان (نماد: ذوب) و فولاد خراسان (نماد: فخاس) تولید‌کننده میلگرد و محصولات طویل فولادی و شرکت‌های فولاد‌خوزستان (نماد: فخوز)، فولاد‌ هرمزگان‌جنوب (نماد: هرمز) شرکت آهن و فولاد ارفع (نماد: ارفع) و فولاد کاوه جنوب‌کیش (نماد: کاوه) تولید‌کننده شمش‌های فولادی از جمله شرکت‌های مهم این گروه به‌شمار می‌روند.

در حال‌حاضر ارزش بازار شرکت‌های مرتبط با گروه آهن و فولاد نزدیک به ۵۳۸ هزار میلیارد تومان معادل۵/ ۸ درصد از کل بازار سرمایه است. سهام شناور این گروه در حال‌حاضر ۲۱ درصد و بتای ۳۶ ماهه ۱۷/ ۱ واحد است. طی یک سال منتهی به ابتدای آبان ماه ۱۳۹۹، این گروه به‌طور متوسط بازدهی ۵/ ۳۱۷ درصدی داشته؛ در حالی‌که بورس ‌و ‌فرابورس طی دوره مزبور ۵/ ۳۷۶ درصد بازدهی ثبت کرده‌اند. همچنین طی یک ماه اخیر بازدهی گروه آهن و فولاد نزدیک منفی ۷/ ۲۶ درصد بوده، در حالی‌که بورس ‌و ‌فرابورس تنها ۳/ ۱۲ درصد افت داشته‌اند.

بررسی بازده شرکت‌های این گروه طی یک‌سال اخیر نشان می‌دهد که تنها نمادهای فولای، فسدید، فماک، فنورد، فاهواز، فوکا، کویر و فولاد بالاتر از بازدهی بورس و فرابورس بوده‌اند. بدین ترتیب بازدهی مابقی گروه که تقریبا دو‌سوم آن را شامل می‌گردد زیر بازدهی بازار بوده است. در این میان نمادهای فنفت، فروس و فلوله به ترتیب کمترین بازدهی و نمادهای فاهواز، فوکا و فولای بیشترین بازدهی را ثبت کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد مشابه سایر گروه‌های بازار، در گروه آهن و فولاد نیز شرکت‌های کوچک‌تر که عمدتا در تابلوهای پایین‌تر یا بازار پایه درج شده‌اند، نوسان محسوس‌تری در زمان رشد بازار کسب کرده‌اند. گفتنی است، در گروه آهن و فولاد، نماد فولاد با ارزش بازاری ۲۸۷ هزار میلیارد تومان و سهم ۵۳ درصدی بزرگترین شرکت گروه است و پس از آن نمادهای فخوز و فخاس به ترتیب با ۶۱ و ۴۱ هزار میلیارد تومان قرار دارند.

بررسی حاشیه سود شرکت‌های این گروه نشان می‌دهد، نماد فوکا با ۴۳ درصد و پس از آن فولاد با ۴۰ درصد بیشترین حاشیه سود ناخالص را در میان نمادهای گروه آهن و فولاد به‌دست آورده‌اند. کمترین حاشیه سود ناخالص نیز به فاهواز با ۸ درصد و فولای با ۱۰ درصد تعلق دارد. جالب آنکه ‌به‌رغم اینکه کمترین حاشیه سود ناخالص این گروه به فاهواز تعلق دارد، نماد مزبور بیشترین بازدهی یک سال اخیر را در میان شرکت‌های این گروه داشته است.

نسبت‌های مالی مهم شرکت‌های آهن و فولاد


نمادهای کویر، فنورد و فولاد به ترتیب با ۷۹، ۶۷ و ۶۷درصد بیشترین نرخ رشد درآمدی را طی یک سال اخیر داشته‌اند. در آنسو، نمادهای فاهواز، فوکا و فسدید با ۸۲، ۴۱ و ۲۶ درصد بیشترین نرخ رشد درآمدی منفی را تجربه کرده‌اند که با در نظر گرفتن بازدهی یک ساله آنها می‌توان اولین نشانه‌ها از دادوستدهای بالاتر از ارزش ذاتی را در نمادهای مربوطه مشاهده کرد. میانگین نرخ رشد سود عملیاتی طی پنج سال اخیر نیز به نمادهای فسازان، ارفع و فجر به ترتیب با ۸۶، ۷۵ و ۶۷ درصد تعلق دارد. بیشترین نرخ رشد درآمد فصل آخر نسبت به فصل مشابه سال قبل به نماد فجر با ۱۷۰‌درصد مربوط است که حکایت از بهبود نسبی نرخ‌های فروش و در نهایت سودآوری شرکت دارد. نکته‌ای که در ارتباط با نماد فجر حائز اهمیت است آنکه با بهبود نرخ فروش ورق گالوانیزه در بازار طی ماه‌های اخیر انتظار برای افزایش سودآوری شرکت تقویت شده است.

مقایسه نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های آهن و فولاد


نسبت قیمت به‌درآمد شرکت‌های گروه آهن و فولاد نشان می‌دهد نماد فماک با ۴/ ۴۴ واحد بیشترین رقم و فسپا با ۱/ ۲‌واحد کمترین رقم مربوط به P/ S را به خود اختصاص داده‌اند. همانطور که مشخص است، نماد فجر با ۵/ ۲‌واحد از جمله نمادهایی است که در محدوده کمینه قیمت به درآمد قرار دارد. همچنین میانگین قیمت به درآمد گروه آهن و فولاد در حدود ۳/ ۷ واحد است. اصلاح قیمت‌ها از اواسط تابستان به این‌سو در کنار تقویت قیمت محصولات فولادی در پی رشد نرخ ارز از جمله موارد تاثیرگذار بر کاهش نسبت قیمت بر درآمد آینده‌نگر قلمداد می‌‌شود که می‌تواند موقعیت‌های تازه‌ای برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند. اما در تازه‌ترین رویدادها برخی اخبار مبنی بر اعمال قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس‌کالا، عامل نوسانات منفی طی هفته‌های اخیر بوده که با اعتراضات بسیاری از سوی کارشناسان همراه بوده است. اما در ادامه، در شیوه‌نامه جدید توزیع‌شده توسط صمت، سقف قیمت فولاد در بورس‌کالا حذف شده که به معنای امکان رقابت توسط خریداران تا محدوده قیمت‌های جهانی است. گفتنی است، سقف رقابت پیش‌تر ۲۰درصد تعیین شده بود که در شرایط جدید عملا شکل‌گیری هر‌گونه رانتی از میان می‌رود و به‌نفع تولید‌کنندگان است و می‌تواند کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

 

انتهای پیام