پایگاه خبری فولاد ایران - بانک ها برای نگه داشتن پول هستند اما ظاهرا برخی ثروتمندان در سوئیس به دنبال گزینه های دیگری می باشند.

به گزارش فولاد ایران، بانکداران خصوصی سوئیس می گویند که مشتریان با وجود شهرت این کشور به عنوان مکانی امن و قابل اعتماد برای سرمایه گذاران ثروتمند، درخواست برداشت مبلغ زیادی از پول های خود کرده اند تا خودشان آن را نگه داری کنند. حتی ممکن است برخی از این پول ها هم اکنون در گاوصندوق ها و مکان های خصوصی مشتریان باشد.

این رفتار غیرمعمول به دنبال پنج سال نرخ سود منفی بانک ها به وجود آمده است. سیاستی که با هدف جلوگیری از افزایش ارزش فرانک سوئیس اعمال شد. هرچند در بعضی موارد، بانک ها بخشی از هزینه های مازاد خود را از مشتریان ثروتمند خود دریافت می کنند. 

اینگونه سیاست ها در مورد مشتریانی که عادت دارند سود سپرده های خود را دریافت نمایند، امر غیر معمولی است و به فکر راه دیگری در جهت حمایت پول خود برآمده اند. 

نورمن ویلامین، مدیر ارشد سرمایه گذاری در امور بانکی خصوصی در UBP سوئیس گفت: تعداد محدودی از مشتریان پول های خود را به مراکز خصوصی انتقال داده اند. وی توضیح داد که ممکن است برخی افراد اخیرا مشاغل یا خانه خود را فروخته باشند و "نمی توانند همه وجه خود را یکجا مستقر کنند."

وضعیت در بانک های خصوصی نیز به همین روال است و مشتریان اظهار می کنند که نمی توانند نرخ بهره پایین را تحمل نمایند. 

به طور کلی بانک ها در سوئیس گرفتن هزینه از مشتریان را برای نگهداری وجه نقد، به عنوان آخرین اقدام می دانند.

ویلیامین گفت: برخی بانک ها با مشتریان خود در مورد کسب درآمد از سپرده شان مشارکت می کنند و در این صورت، هزینه ای از مشتری بابت نگهداری پولش دریافت نمی کنند. آنها به دنبال راهی برای حفظ مشتریان بزرگ خود هستند."

با این وجود، برخی از بانک ها پس از سالها سیاست پولی خارق العاده هنوز مجبور به اعمال هزینه بر مشتریان بزرگ خود هستند.

نرخ بهره منفی که در سال 2015 در سوئیس راه اندازی شده است، اخذ سود وام ها را برای بانک های این کشور دشوار کرده است، از طرف دیگر پرداخت هزینه های مازاد نگهداری از پول های ذخیره شده در بانک ها نیز مزید بر علت شده است.

کردیت بانک سوییس سال گذشته اعلام کرد که نرخ سود منفی 0.75درصد را برای مبالغ نقدی بالاتر از 2 میلیون فرانک سوئیس (2.1 میلیون دلار) اعمال می کند. این بدان معناست که اگر مشتری یا مشاغل شخصی 3 میلیون فرانک سوئیس (3.1 میلیون دلار) با بانک به مدت یک سال در اختیار داشته باشد، به آنها 7500 فرانک سوئیس (7،750 دلار) پرداخت می شود. بانک یو بی اس نیز سال گذشته اعلام کرد که مبلغ 0.75 درصد هزینه برای سپرده های نقدی بالاتر از 2 میلیون فرانک (2 میلیون دلار) که در سوئیس نگهداری می شود اعمال می کند. هر دو بانک از اظهار نظر در مورد اینکه آیا درخواست از مشتری بابت بیرون کشیدن پول خود داشته اند یا خیر، خودداری کردند.

حتی اگر مشتریان بخواهند مبالغ زیادی از پول خود را پس بگیرند، تدارکات آن کار ساده ای نیست. در مرحله اول، مشتری می بایست مراحل مربوط به نگهداری و بیمه را پشت سر بگذارد.

لودویگ کارل سخنگوی سوئیس گلد که صندوق های صندوق امانات را در سوئیس و لیختن اشتاین اجاره می دهد، گفت که این شرکت از سال 2015 تاکنون شاهد افزایش علاقه به ذخیره پول نقد بوده است. 

توماس جردن، رئیس بانک ملی سوئیس گفته است که از سال 2015 تقاضا برای پول نقد زیاد نشده است، اما آمار نشان می دهد که تعداد چک های تضمینی در گردش از زمان بحران سال 2008 افزایش قابل توجهی داشته است. سخنگوی بانک مرکزی گفت: نرخ بهره پایین به همراه ارزش بالای فرانک سوئیس باعث شده بانک های سوییس به عنوان پناهگاه امن نقش آفرینی کنند. 

در دنیای پرتلاطم نرخ های منفی، پول نقد نمی تواند تنها دارایی برای سودآوری باشد، مدیرعامل شرکت آی بی وی سوییس اظهار کرده که ذخیره طلا برای او تجارت بزرگی به همراه داشته است، هرچند گفته می شود مشتریان بانک ها می خواهند پول بیشتری را به سهام قابل اعتماد مانند غول مراقبت های بهداشتی Roche (RHHBF) اختصاص دهند.

فشار بر روی بانکهای مرکزی اروپا زیاد شده. در ماه سپتامبر، بانک ملی سوئیس اعلام کرد مبلغی را که بانک ها می توانند بدون آنکه نرخ بهره منفی به آن تعلق بگیرد را افزایش داده اند. حتی انجمن بانکی سوئیس که یک گروه تجاری است، ماه بعد گزارشی را منتشر کرد که ادعا می کند "نرخ بهره منفی دیگر اهداف اقتصادی آنها را برآورده نمی کند."

بانک مرکزی اروپا که برای 19 کشوری که از یورو از سال 2014 استفاده می کنند نرخ بهره منفی اعمال کرده نیز با عوارض جانبی مضر این سیاست روبرو شده است. بانک ها در اروپا و صندوق های بازنشستگی منطقه نیز با این مشکل درگیر شده اند. 

انتظار می رود رئیس جمهور کریستین لاگارد روز پنجشنبه بررسی مجدد استراتژی بانک مرکزی که شامل ابزار مورد استفاده در بهبود روند اقتصاد در دهه گذشته بوده را اعلام نماید. 

منبع: CNN

ترجمه: ف. اسکندرخو