یکی از مهمترین تحولات فولادی در اواخر تیرماه و اوایل مردادماه سال جاری، در بورس کالا روی داد و آن عدم عرضه شمش فولادی در تالار محصولات صنعتی این بازار بود. تا پیش از 14 مرداد، آخرین روز عرضه شمش فولادی در بورس کالا به 24 تیر بازمی‌گشت و در این فاصله، حتی یک کیلوگرم شمش نیز در این بازار معامله نشد. عدم عرضه شمش فولادی، باعث انباشت هرچه بیشتر تقاضا شده و در واقع، بازار فولادی به شــدت تشنه شمش فولادی است. تأمین مواد اولیه برای واحدهای نورد فولادی به یک معضل اساسی تبدیل شده است. در کنار این، اطلاع‌رسانی درستی نیز توسط بورس کالا صورت نمی‌گیرد و نوردکاران نمی‌دانند که بالاخره چه زمانی قرار است عرضه شمش صورت گیرد و آنها باید از چه طریقی مواد اولیه خود را تامین کنند.

با این شیوه عرضه شمش فولادی در بورس کالا، تأمین پایدار مواد اولیه در حلقه نورد زنجیره فولادی با چالش اساسی مواجه شده است. مصرف‌کننده نهایی که عامه مردم هســتند نیز از عدم عرضه شــمش فولادی در بورس کالا و اطلاع رسانی ضعیف این نهاد، متضرر میشــوند. هم عدم عرضه و همه ابهامات در حوزه اطلاع رسانی، باعث التهاب شدید در قیمت محصولات فولادی می‌شود و دود این التهابات به چشم مصرف‌کنندگان نهایی می‌رود.

در هفته اول مرداد، این شایعه در فضای مجازی مطرح شد که رئیس جمهور دستور خروج معاملات محصولات فولادی از بورس کالا را صادر کرده است؛ شایعهای که به سرعت تکذیب شد و عجیب این بود که بورس کالا، خود هیچ واکنشی به این شایعه نشان نداد. حتی شرکتهای فولادی حاضر در بازار بورس، در مورد این شایعه، شفاف‌سازی به سامانه کدال بورس ارسال کردند اما خود بورس کالا هیچ توضیحی در مورد این شایعه نداد!

هفته اول مرداد، خبر مهم دیگری نیز داشت که رئیس جمهور در جلسه هیات دولت از آن پرده برداشت. رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: در ۱۰ روز گذشته ۲ و نیم میلیارد دالر ارز، توسط شرکتهای فولادی و پتروشیمی به اقتصاد کشور تزریق شده است. همچنین در روز 6 مرداد، مدیران شرکتهای فولادی و پتروشیمی با رئیس جمهور دیدار کرد.

انتهای پیام