با توجه به التهاب در بازار ورق‌های فولادی این تصمیم می‌تواند با راستی‌آزمایی خریداران شرایط بهتری را برای تولیدکننده واقعی رقم زده و در نهایت حذف واسطه‌ها را به همراه دارد. این وضعیت بیش از همه قیمت تمام شده کل را برای محصولات تولیدی کاهش داده و احتمال عدم رشد قیمت‌ها در بازار آزاد و حتی کاهش این نرخ و تقویت توان بازاریابی در بازارهای صادراتی را در بر دارد. این تجربه در بازار پلیمرها تجربه شده و نتیجه قابل قبول و مطلوبی را به همراه داشته بنابراین گسترش آن به سایر بازارها و کالاها قابل پیش‌بینی است. راستی‌آزمایی و به‌روزرسانی سامانه بهین یاب سال‌ها به‌عنوان یک خواسته جدی غالب فعالان در صنایع تکمیلی و صنایع ساخت محور وجود داشته که هم‌اکنون شاهد هستیم با عزم وزارت صمت، چنین رخدادی در حال وقوع است.


اطلاعات و آمار واحدهای تولیدی وجود دارد


کیوان گردان مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره آمار واحده‌های تولیدی داخل کشور گفت: آمار همه واحد‌های تولیدی داخل کشور را با جزئیات داریم و آنها را بررسی کرده‌ایم و اجبار کردیم همه واحد‌های تولیدی باید در داخل سامانه «بهین یاب» قرار بگیرند، زیرا بیش از ۴۰ درصد واحد‌های تولیدی تاکنون در داخل سامانه بهین یاب نبودند، بنابراین نمی‌توانیم همه تقصیر‌ها را برگردن این سامانه بیندازیم.


او در ادامه توضیح داد: بخشی از واحد‌های تولیدی مثل خودروساز‌ها ۱۰۰ درصد ورق مورد نیاز خود را از شرکت فولاد مبارکه دریافت کرده و در سامانه بهین یاب هم برخی واحد‌های تولیدی ۱۰۰ درصد، برخی ۸۰ درصد و برخی هم حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مواد اولیه را گرفته‌اند.


مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت ادامه داد: یکی از برنامه‌های اساسی ما عدالت در توزیع ورق‌های فولادی میان همه تولید‌کنندگان است.گردان با بیان اینکه فولاد مبارکه همه واحد‌های تولیدی را که بیش از ۱۱۰ تن در ماه خرید دارند، کارشناسی کرده است، افزود: ارقامی هم در سامانه «بهین یاب» قرار دارد که ما با تطبیق این آمار، آنها را ارزیابی دقیق‌تر می‌کنیم.وی گفت: هفت شرکت تولید‌کننده ورق گرم داریم که ۶ میلیون تن ورق قابل عرضه در بورس دارند و از شهریور همه آنها مکلف شدند که همه ورق گرم تولیدی خود را باید در بورس عرضه کنند.


گردان در پایان گفت: پنج شرکت تولید‌کننده ورق سرد داریم که ۲/ ۲ میلیون تن تولید می‌کنند که ۵۰ درصد از این ظرفیت متعلق به شرکت فولاد مبارکه است و همه این شرکت‌ها هم مکلف به عرضه محصولات خود هستند. بر اساس فرآیندی که در دست اجراست شرکت فولاد مبارکه هم مکلف است همه عرضه‌های خود را در داخل بورس کالا انجام دهد و موضوع مچینگ کاملا باید حذف شود. از هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ کردیم که در ماه آینده، سهمیه‌ها را بر اساس فرمول‌ها بازنگری کنند و شرکت‌های عرضه‌کننده هم مکلف هستند تولیدات خود را عرضه کنند.