کل صادرات محصولات فولادی کشور در دوره چهار ماهه نخست سال ۹۹، ۵۷۱ هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۹ درصد کمتر شد.


در دوره چهار ماهه نخست امسال، صادرات فولاد میانی کشور، یک میلیون و ۶۶۵ هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل 23 درصد کمتر شد. سهم صادرات بیلت و بلوم از صادرات فولاد میانی در دوره چهار ماهه نخست سال ۹۹، ۱ میلیون و ۳۴۳ هزار تن، و سهم صادرات اسلب، ۳۲۲ هزار تن است. صادرات اسلب در فصل بهار امسال، ۵۹ درصد و صادرات بیلت و بلوم، ۲ درصد کمتر شد.

از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۴۹۱ هزار تن است و صادرات این مقاطع، در مجموع چهار ماه نخست امسال، ۴۰ درصد کاهش یافت. صادرات مقاطع تخت فولادی هم ۷۴ درصد کمتر شد و در دوره چهار ماه نخست امسال، به ۸۰ هزار تن رسید.صادرات آهن اسفنجی نیز در دوره چهار ماهه نخست امسال، با کاهش ۸۵ درصدی به ۶۲ هزار تن رسیده است.

از هشدارها تا درخواست‌های صادراتی انجمن فولاد


انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیش از این در اوایل اردیبهشت طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط ایجادشده توسط بحران کرونا و همچنین محدودیت‌های شدید داخلی مرتبط با ستاد تنظیم بازار، نسبت به کاهش صادرات فولاد کشور و کاهش درآمدهای ارزی صنعت فولاد اعلام خطر کرده بود.


انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه خود عنوان کرده بود که در حالی که علاوه بر تحریم‌ها، بحران کرونا محدودیت‌های خارجی پیش روی صادرات فولاد ایران را به حداکثر رسانده، «فرآیندهای محدودکننده متعدد داخلی از جمله دریافت مجوزهای محموله به محوله از وزارت صمت و همچنین الزام به عرضه‌های سنگین فولاد در بورس کالا، باعث شده تا صادرات به سخت‌ترین امور واحدهای تولیدی فولاد کشور تبدیل شود».
انجمن فولاد در نامه هشدارآمیز خود سه درخواست را از وزارت صمت مطرح کرده بود. این انجمن درخواست کرده بود که ۱) تمامی محدودیت‌های صادراتی آهن و فولاد کشور به فوریت مرتفع گردد؛ ۲) توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار در اولویت قرار گیرد؛ و ۳) همانند سایر کشورهای فولادساز دنیا، مشوق‌های صادراتی وضع و به سرعت اجرایی گردد.
کاهش شدید صادرات فولاد نشان می‌دهد که هشدارها و برآورد پیشین انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، درست بوده است.