پایگاه خبری فولاد ایران -بازارهای بورس در سراسر جهان این هفته با ضربات دوجانبه ویروس کرونا و آشفتگی در جهان نفت روبرو شدند. اختلافات بین عربستان و روسیه قیمت نفت را کاهش داد. این درگیری ناشی از نگرانی های روسیه و عربستان سعودی در مورد نفت شیل ایالات متحده است که در سال های اخیر بازارهای جهانی انرژی را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده که آمریکا از نظر نفت خودکفا شود، هرچند بخش عمده ای از این رشد بر پایه اوراق بدهی حاصل شده است.

طبق گزارش فولاد ایران، پس از آنکه عربستان سعودی خواستار کاهش تولید نفت برای مقابله با تولید بیش از حد در بازار و افزایش قیمت ها در میان کندی ناشی از شیوع ویروس کرونا در آسیا شد، روسیه همکاری خود را با کشورهای اوپک قطع کرد.

شاید مسکو امیدوار است که بتواند تولیدکنندگان شیل آمریکا را با کم کردن قیمت ها مجبور به خروج از بازار کند یا در تلاش باشد تا بخش بزرگی از بازار آسیا را برای خود حفظ کند. بخشی از این تصمیم همچنین ممکن است پاسخی به تحریم های جدید ایالات متحده علیه ونزوئلا باشد.

راندولف بل، مدیر مرکز انرژی جهانی شورای اقیانوس اطلس به نیوزویک گفت که نشست ژوئن اوپک احتمالاً فرصت بعدی روسیه و عربستان سعودی برای رسیدن به توافق است. بل می گوید: "معلوم نیست اگر بازگشت به کاهش تولید قبلی برای عربستان سعودی کافی باشد، روسیه چه گزینه ای را قبول خواهد کرد." وی گفت: "به احتمال زیاد اولین فرصت برای رسیدن به هر توافقی قطعنامه ژوئن است، البته بسته به اینکه بازار نفت چقدر بد شود این توافق می تواند زودتر رخ دهد."

روز پنجشنبه، شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی اعلام کرد که می تواند روزانه 13 میلیون بشکه در روز تولید داشته باشد تا فشار بیشتری به روسیه وارد نماید.

اگرچه بحث و گفتگو بین دو کشور در حال انجام است، مدیر عامل و رئیس استراتژی جهانی کالا در بازارهای سرمایه نسبت به توافق دو طرف اظهار ناامیدی کرد.

از طرف دیگر، تأثیر اقتصادی ویروس کرونا هنوز مشخص نیست. بازارها بابت این ویروس زیان دیده اند اما بیشتر کشورهای غربی که تحت تأثیر آن قرار گرفته اند، در شروع کار هستند.

چین علائم دلگرم کننده ای از کنترل شیوع ویروس نشان می دهد، اما تقاضای نفت به سرعت بهبودی این روند در سایر کشورها بستگی دارد. اگر تقاضا در ماه ژوئن کم باقی بماند می تواند محرکی برای روسیه و عربستان سعودی برای دستیابی به توافق زودتر باشد.

ادامه وضعیت فعلی به زیان سعودی ها نیز هست.جیم کران، از همکاران موسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه رایس در هیوستون گفت: "جنگ قیمت بین تولید کنندگان نفت" مانند یک بازی دوستانه است که نفس خود را نگه می دارند تا ببینند چه کسی می تواند آن را طولانی تر نگه دارد. در این بین، تولیدکنندگان آمریکایی نیز با نگرانی قیمت های رو به پایین نفت را می نگرند.

منبع: Newsweek ترجمه: ف. اسکندرخو