پایگاه خبری فولاد ایران - حمله پوپولیستی رییس جمهور امریکا به جهانی سازی ترس از مرگ و یا کند شدن نیروی اقتصادی را در پی داشت که بیش از هر چیز دیگر در نحوه شکل گیری جهان امروز موثر بوده است، هرچند هنوز نگرانی در مورد ماهیت جهانی سازی و چگونگی تکامل آن باقی است. قدر مسلم، جهانی سازی نیرویی است که نسبت به ترامپ دارای قدمت و قدرت بیشتری است. اغلب ما به این پدیده به عنوان ائتلافی اقتصادی که دربرگیرنده تبادل عقاید، مردم و کالاهاست نگاه می کنیم، اما حقیقت این است که این پدیده از آغاز همراه ما بوده است. مذهب هایی همچون اسلام و مسیحیت به نوعی محصول جهانی سازی هستند و نقش آنها در شکل دهی و توسعه جهانی سازی به مراتب بیشتر از ایالات چند ملیتی امریکا یا غولهای تجاری چین بوده است. جهانی سازی یک نیروی ساکن نیست و می تواند به تمام امور جهان از حمل و نقل های بین المللی گرفته تا ایجاد شغل های بین المللی و همچنین تولد دوباره اقتصادهای عظیم مثل چین بسط داده شود. اما در حال حاضر ما در حال ورود به دوره جدیدی از مبادلات بین المللی هستیم، دوره ای که تاثیر آن در اقتصاد جهانی بسیار فراتر از تعرفه های تجاری ترامپ است.

به گزارش فولاد ایران، فن آوری های جدید تاثیر بسزایی در روند جهانی سازی صورت داده است. به عنوان مثال، تلفن های هوشمندی که با خود حمل می کنیم، نه تنها تولیدی از روند جهانی سازی هستند بلکه به آن سرعت بیشتری نیز می دهند. خوب یا ید، ما بیش از پیش در مواجهه با فرهنگ ها و عقاید جهانی قرار گرفته ایم و جهانی تر شده ایم. ممکن است در ظاهر تنش های تجاری و تعرفه های های بین المللی منجر به کاهش مبادلات کالایی در سطح بین المللی و کمرنگ شدن جهانی سازی باشد. اما آنچه مشخص است این است که کشورها دیگر همانند گذشته کالای تولیدی خود را به کشور دیگر صادر نمی کنند بلکه امتیاز تولید آن را به کشور دیگر می دهند و این عملا به معنای حمل و نقل فیزیکی کمتر است. از بحران سال 2008، سرمایه گذاری های بلند مدت، بین المللی و یا آنچه ما آن را سرمایه گذاری مستقیم خارجی می نامیم، روند کاهش به خود گرفت که ترس از کند شدن جهانی سازی را در پی داشت، اما عملا مشاهده شد سهم شرکت ها در امور بین المللی بسیار بیشتر از سهام آنها در خانه خود بود و این امر نشان داد شرکت ها و سهامداران بیش از پیش به اقتصادهای خارجی اعتماد دارند.

ممکن است جنگ تجاری بین چین و امریکا ظاهرا جدا شدن اقتصادها را القا نماید اما عملا این دو کشور نیازمند یکدیگر برای بقای اقتصاد خود هستند. اتحادیه اروپا و سایر اقتصادهای بزرگ در حال مذاکره در رسیدن به توافقات تجاری و کاهش تعرفه ها و موانع می باشند، درحالیکه معاهده بین اروپا و ژاپن از اوایل امسال به اجرا درآمد ضمن اینکه این پیمان با کانادا نیز سال گذشته اجرا شد. ژاپن و ده اقتصاد اقیانوس آرام پیمان مشارکت اقیانوس آرام را که از زمان دولت اوباما شکل گرفته بود علی رغم مخالفت ترامپ پیش بردند و در افریقا نیز کشورها در حال پیشبرد مذاکرات تجارت آزاد قاره ای هستند. به عبارت دیگر، با وجود تلاش ترامپ در ایجاد موانع و تعرفه های تجاری جدید, سایر ملت ها سعی در بهبود روابط و تسهیل موانع تجاری با یکدیگر دارند. چین نیز که ید طولایی در ایجاد موانع تجاری دارد نیز در تلافی اقدامات ترامپ در تعرفه واردات خود برای سایر کشورها تخفیف قائل شده که این خود چالش دیگری برای شرکت های امریکایی در رقابت با آسیا و اروپا به وجود آورده است.   

منبع: Bloomberg

ترجمه: ف. اسکندرخو

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی