پایگاه خبری فولاد ایران - نوسانات موجود در بازار نفت عمدتاً ناشی از بیماری همه گیر کرونا و عدم توافق بین اوپک و صادرکنندگان اصلی نفت است. با این حال، برخی از تحلیلگران بر این باورند که عوامل بیشتری در تعیین مسیر این بازار وجود دارد.

به گزارش فولاد ایران، قیمت نفت اورال روس در تاریخ 2 آوریل به 10.54 دلار در هر بشکه ( سی ای اف روتردام) سقوط کرد که ضعیف ترین سطح از مارس 1999 است. باتوجه به اینکه این قیمت موفق به بازگشت دوباره شد، میتوان گفت این روند کوتاه مدت و فقط یک واکنش به وضعیت موجود بوده است. نارک آواکیان، تحلیلگر اقتصادی ضمن ارائه این مطلب، گفت انتظار می رود روند تقاضا به دلیل شیوع بیماری و افزایش جهانی تولید نفت، کاهش بیشتری داشته باشد.

وی گفت: "مازاد نزدیک به 20 میلیون بشکه در روز یک وضعیت فاجعه بار است. انبارهای نفت خام دیگر جای خالی ندارند و این امر برخی شرکت ها را مجبور به قبول نکردن عرضه های نفتی می کند.

به گفته رستم تانکایف، کارشناس برجسته روسی، در حالی که اکثر تحلیلگران بر این باورند که Covid-19 و عدم اطمینان در مورد محدودیتهای جدید تولید، قطعاً اصلی ترین عوامل افت قیمت نفت است، اما وضعیت فعلی در بازار انرژی می تواند نتیجه گمانه زنی های گسترده باشد.

این استراتژیست در مصاحبه تلفنی گفت: "این روندی طبیعی است که به دنبال هر بحرانی اتفاق می افتد. وقتی بازار بسیار ناپایدار است، معاملات را به طور کامل تحت تاثیر قرار می دهد و برخی می توانند به راحتی از این موقعیت استفاده کرده و طی چند روز پول زیادی به دست بیاورند، همان کاری که جورج سوروس انجام داد و ثروتمند شد. "

تانکانف معتقد است که آشفتگی نمی تواند دوام زیادی داشته باشد زیرا همه دست اندرکاران بازار در برابر آن مقاومت می کنند. علاوه بر این، وی انتظار دارد که در آینده نزدیک وفور عرضه به پایان برسد زیرا قیمت پایین نفت علاوه بر شرکت های شیل آمریکایی بلکه به زیان تولید کنندگان خاورمیانه نیز هست. قیمت نفت خام حدود 60 دلار در هر بشکه برای هر دو طرف مقرون به صرفه است و فروپاشی آنها باعث می شود بازار روزانه 10 میلیون بشکه در روز محروم شود، که برای افزایش تقاضا کافی است.

اما این پیش بینی مورد حمایت همه کارشناسان نیست. سرگئی سووروف، تحلیلگر ارشد معتقد است که اکنون همه چیز به این بستگی دارد که شیوع کرونا تا چه مدت ادامه داشته باشد. وی گفت: "در حال حاضر اوضاع رو به بهبود نیست. آسیب اقتصادی همچنان بالا است و اگر قرنطینه چندین ماه ادامه یابد، حتی می تواند بیشتر نیز شود."

جدا از مهار ویروس کشنده، موفقیت مذاکرات بین روسیه و اعضای اوپک که انتظار می رود هفته آینده برگزار شود می تواند کلید دیگری برای حل بحران باشد. اقتصاددان والری میرونوف، معاون مدیر مرکز انستیتوی توسعه دانشکده عالی اقتصاد  روسیه گفت: "در صورت رسیدن به توافق جدید، قیمت نفت حتی بیشتر خواهد شد و پیوستن تولید کنندگان آمریکایی به کارتل کاهش تولید می تواند نقطه عطفی در این راستا باشد."

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که وی هرگز هوادار کارتل "غیرقانونی" اوپک نبوده است. با این حال، تحلیلگران بر این باورند که توافق نامه وسیع تر می تواند ابزاری مؤثر برای حل بحران فعلی باشد زیرا توافق قبلی نتوانسته نتایج بلند مدت را به بار آورد.

آندری کولپاکوف، محقق ارشد موسسه پیش بینی اقتصادی آکادمی علوم روسیه می گوید: "شکل قبلی توافق اوپک دیر یا زود باید متوقف شود و اگر این سناریو با مشارکت ایالات متحده به واقعیت بپیوندد، سازوکار مؤثرتری برای تثبیت بازار خواهد بود."

منبع: راشاتودی ترجمه: ف. اسکندرخو