پایگاه خبری فولاد ایران -

روزانه بیش از 20 میلیون بشکه نفت، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی از تنگه هرمز می‌گذرد که باید به این میزان خروج سالانه 4 تریلیون فوت مکعب گاز نیز اضافه کرد. نکته مهم در این جدول این است که طی 5 سال اخیر نه‌تنها از اهمیت تنگه هرمز کاسته نشده است، بلکه با افزایش حجمی تجارت در منطقه، بر اهمیت این تنگه افزوده ‌شده است.

 

?گلوبال ریسرچ در گزارشی نسبت به افزایش تنش در تنگه هرمز هشدار داده و نوشته است در صورت درگیری با ایران، تمام زیرساخت‌های انرژی عربستان، امارات و کشورهای دیگر درخطر نابودی قرار دارد که این پیام بسیار بدی برای اقتصاد جهان است.

به اطلاعات بدست آمده نشان می‌هد شمار نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری بیشتری به منظور حفظ امنیت خود به هنگام عبور از آب‌های تنگه هرمز، دستگاه‌های موقعیت‌یاب خود را خاموش می‌کنند.

 

طی ماه میلادی جولای، دستکم ۲۰ کشتی چنین اقدامی کرده‌اند.

همچنین برخی از کشتی‌های تجاری نیز مسیرهای خود را اندکی تغییر داده‌اند.

 

ایران اعلام کرده است که کشتی بریتانیایی که از سوی نیروهای سپاه پاسداران در آب‌های تنگه هرمز توقیف شد نیز پیش از توقیف، دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش کرده است.

 

بخش شمالی تنگه هرمز در اختیار ایران است اما بخش میانی آن «آب‌راه بین‌المللی» و تمامی کشتی‌ها «حق عبور بی‌ضرر» در این مسیر را دارند.

 

در ماه‌های گذشته و در پی تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا، حمل و نقل دریایی در منطقه تحت تاثیر قرار گرفته است. بنا برگزارش‌ها، شرکت‌های بیمه دریایی تعرفه‌های بیشتری را برای حمل بار در منطقه وضع کرده‌اند.

به‌دنبال افزایش تنش‌های منطقه‌ای، سعودی‌ها در تلاشند با افزایش ظرفیت انتقال خط‌لوله «شرقی-غربی» که از داخل این کشور می‌گذرد، نفت خود را به سواحل دریای سرخ برسانند و تنگه هرمز را دور بزنند.

 

? اما این روند با سه چالش اصلی مواجه است؛ اولا خط لوله جایگزین، برای نفت سایر کشورها (۹ میلیون بشکه در روز) چاره‌ای نمی‌اندیشد.

 

? ثانیا اکنون فقط ۲ میلیون از ظرفیت ۵ میلیونی این خط استفاده می‌شود که پایین بودن صرفه اقتصادی آن را نشان می‌دهد.

 ثالثا نفت صادراتی از دریای سرخ باید از تنگه باب‌المندب عبور کند که تامین امنیت آن ساده نخواهد بود...

 

 

بلومبرگ فارسی✔️