پایگاه خبری فولاد ایران - تکرار خطای هاشمی توسط روحانی:

خطای اصلی دولت روحانی در سیاست‌گذاری اقتصادی همان خطای دولت هاشمی است که عواقبی شبیه همان پیامدها را برای این دولت هم رقم زد. این خطا باعث خلط سیاست‌گذاری برای «اقتصاد کلان» با «سیاست‌گذاری بنگاهی» می‌شود.??

t.me/eghtesademirzakhani/349

 

✅داستان اقتصاددان و سیاستمدار:

سیاستمدار چون درس اول اقتصاد را نادیده می‌گیرد تصور می‌کند که درس دوم را هم می‌توان نادیده گرفت و از سیلی محکم اقتصاد در امان ماند؛ اما درس دوم‌ شوخی‌بردار  نیست! به همین دلیل، این سیلی را فقط دولت روحانی نخورده است دولت هاشمی و دولت احمدی‌نژاد هم خورده‌اند.??

t.me/eghtesademirzakhani/339

 

✅دست مرئی و دست نامرئی:

نتیجه عملکرد بوروکرات‌ها و تکنوکرات‌های منکر علم در اقتصاد ایران، نوعی «سرمایه‌داری دولتی» یا «سرمایه‌داری رفاقتی» بوده است که بازسازی همان تیول‌داری سنتی است اما طبقه «سرمایه‌دار دولتی» با همراهی و همکاری شرکای تئوریسین خود توانسته است خروجی غیرقابل قبول خود را به گردن اقتصاد آزاد بیاندازد.??

t.me/eghtesademirzakhani/338

 

✅ماجرای صفرهای پول ملی:

حذف چهار صفر از پول ملی فایده‌ای دارد؟ پول ملی قوی‌تر می‌شود؟ این صفرها از کجا آمده‌اند؟ آیا ممکن است پس از حذف، دوباره برگردند؟ زمان مناسب برای حذف صفرها چه زمانی است؟??

t.me/eghtesademirzakhani/352

 

✅ریشه‌یابی شوک‌های ارزی:

نوعی سیاست ارزی باعث تبدیل «پول ملی» به «پول دوتابعیتی» می‌شود که حاصل آن روند فزاینده تقاضای ارز و به تبع آن جهش دلار است.??

‏ yon.ir/ZtKNU

 

✅نظام اقتصادی برد-باخت:

نظام اقتصادی یک جامعه را می‌توان به گونه‌ای سامان داد که یک تعامل و بازی برد-برد بین اقشار مختلف شکل بگیرد اما خطای سیاستگذاری می‌تواند باعث انحراف سازماندهی اقتصادی به سمت بازی برد-باخت شود آنچه که به «دموکراسی گروه‌های فشار اقتصادی» هم موسوم است.??

t.me/eghtesademirzakhani/335

 

✅بحران‌تئوریک، مادر ابرچالش‌ها:

آنچه در اقتصاد ایران باعث تکثیر ابرچالش‌ها و ناکامی در حل ابرچالش‌های موجود شده است ریشه در بحران تئوریک دارد و این همان مادر ابرچالش‌هاست. مشکلات مدیریتی و وضعیت امتناع سیاست‌گذاری معلول «بحران تئوریک» است.??

t.me/eghtesademirzakhani/337

 

✅چه باید کرد؟

گمشده ایرانیان نه «رییس‌جمهور نظامی» است و نه «عدالت رابین‌هودی» بلکه «معمار توسعه عدالت‌محور» است. توسعه عدالت‌محور از چهار مسیر قابل تحقق است؛ چهار مسیری که منتهی به یک مقصد هستند.??

t.me/eghtesademirzakhani/324

 

✅راه و بیراهه فقرزدایی:

ثروت تا ۲۵۰ سال پیش در نقشه‌های گنج جست‌وجو می‌شد، اما در همان روزگار یک فیلسوف اخلاق آدرس متفاوتی از نحوه خلق ثروت داد که با نقشه‌های گنج قبلی متفاوت بود. این تحول فکری به‌تدریج جوامع بشری را از فقر چند هزارساله خارج کرد.??

t.me/eghtesademirzakhani/361

 

✅موردکاوی «بحران گوسفند»:

 شاید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد آن باشیم که بحران گوسفند در ایران به‌عنوان بارزترین مصداق سیاست‌گذاری غلط اقتصادی و انکار علم اقتصاد به کتاب‌های درسی اقتصاد راه یابد.??

t.me/eghtesademirzakhani/364

 

✅آدرس سرمایه‌داری دولتی:

تغییر نقش دولت از داور به بازیگر باعث تغییر وضعیت بازی اقتصاد به گونه‌ای خواهد شد که برندگان آن بازیگران رفیق داور و بازندگان آن همه‌ جاماندگان از رفاقت با داور هستند. این خروجی هیچ نسبتی با علم اقتصاد ندارد و به سرمایه‌داری دولتی یا سرمایه‌داری رفاقتی شبیه‌تر است که در شکل منحط خود به تیول‌داری تبدیل می‌شود.??

t.me/eghtesademirzakhani/366

 

✅عدل علی و توسعه اقتصادی:

در تازه‌ترین نظریه ارائه شده برای توسعه پایدار، «عجم‌اوغلو» اقتصاددان معاصر، ساختار نهادی لازم برای شکل‌گیری توسعه اقتصادی را ساختاری متکی بر نهادهای فراگیر (قواعد همه‌شمول) معرفی می‌کند که مفهومی کاملا منطبق بر تعریف امام علی از عدالت است.??

t.me/eghtesademirzakhani/326

 

✅از شوک ۹۷ تا چالش‌های ۹۸:

آنچه اقتصاد ۹۸ را تهدید می‌کند وضعیت امتناع سیاستگذاری است. به نظر می‌رسد اعتبار دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم به شدت کاهش پیدا کرده و این کاهش اعتبار، توانایی و مهارت دولت در پیشبرد سیاست‌هایش را از او گرفته است.??

t.me/eghtesademirzakhani/367

 

اکونومیست فارسی