رینگ معاملاتی بورس کالا، دیروز سه‌شنبه ۴شهریور شاهد عرضه ۹۱ هزار تن شمش فولاد با نرخ پایه هر کیلوگرم ۷ هزار و ۲۰۰ تومان بود که این رقم نسبت به نرخ پایه درنظر گرفته شده برای هفته قبل افزایش ۵/ ۴ درصدی داشت. رشد نرخ دلار نیمایی دلیل اصلی افزایش نرخ پایه تعیین شده بود. برای این میزان عرضه تقاضایی برابر ۱۸۰ هزار تن به ثبت رسید و رقابت برای خرید باعث افزایش قیمت فروش شمش در این رینگ در بازه قیمتی ۷ هزار و ۵۵۰ تا ۸هزار تومان به ازای هر کیلوگرم شد.

بالا رفتن نرخ پایه شمش و همچنین بهای فروش آن در رینگ معاملاتی بورس کالا سیگنالی مثبت برای رشد قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد بود؛ سیگنالی که به‌سرعت در این بازار اثرگذار شد و قیمت مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد در عین کمبود تقاضا را بالا برد به گونه‌ای که انواع میلگردهای سایز 14 تا 16 افزایش 100 تومانی در هر کیلوگرم یافتند.

افزایش نرخ ارز نیمایی در قیمت پایه عرضه میلگرد نیز اثرگذار شد و در حالی که نرخ پایه عرضه سبد میلگرد در هفته قبل 7 هزار و 900 تومان به ازای هر کیلوگرم در نظر گرفته شده بود، در اطلاعیه عرضه مقاطع فولادی برای امروز (چهارشنبه، 5شهریور) نرخ پایه 8هزار و 400 تومان تعیین شد که با احتساب مالیات ارزش افزوده و حق کارگزار قیمت فروش این میلگرد به 9 هزار و 200 تومان به‌ازای هر کیلوگرم می‌رسد.

در حالی که میلگرد در بازار آزاد با قیمت 9 هزار و 200 تومان به‌ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد عرضه این محصول با همین نرخ پایه از سویی سیگنال افزایش قیمت برای بازار آزاد به‌شمار می‌رود که این قیمت را کف قیمت این محصولات می‌داند. البته باتوجه به اینکه این هفته انواع سایز میلگرد با همین نرخ پایه در بازار آزاد به فروش می‌رسید، بعید به‌نظر می‌رسد که از معاملات مقاطع فولادی در رینگ امروز استقبال شود. موضوع کاهش استقبال از معاملات امروز بورس کالا به‌قدری قابل پیش‌بینی بود که روز گذشته شرکت بورس کالای ایران در اطلاعیه‌ای میزان پیش‌پرداخت خرید بر این محصولات را از 50 درصد به 20 درصد کاهش داد تا به این ترتیب بتواند به نحوی زمینه داغ شدن بیشتر تقاضا در این بازار را فراهم کند.

به گفته یکی از فعالان بازار، از دیگر اتفاقات عجیب در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در روز گذشته حضور تیم‌های نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار به‌منظور کنترل انبارها بود. درحالی این نظارت در بازار تهران در روز گذشته صورت گرفت که در هفته‌های اخیر بهای مقاطع طویل فولادی فاز نزولی را طی می‌کردند. درواقع به‌نظر می‌رسد که این نظارت بر بازار نتیجه تصمیمات بیش از یک ماه قبل بود که بسیار دیرتر از موعد اجرایی شد و در شرایط فعلی بازار حتی می‌تواند نتیجه معکوس نیز بدهد. در هر حال جریان فعلی در بازار فولاد از روند کاهشی قیمت‌ها به یک مسیر افزایشی وارد شده که مهم‌ترین دلیل آن رشد بهای نیمایی ارز و همچنین بازگشت ذهنیت‌های افزایشی به این بازار بوده است که می‌تواند سیگنال‌های متناقضی را برای بازار ترسیم کند. حضور جعفر سرقینی، سرپرست جدید وزارت صمت را هم باید به رخدادهای اثرگذار بر این بازار افزود که تلاش‌های پیشین و تجربیات موجود با افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد همسان و هم‌سنگ نیست بنابراین بازار مستعد تغییرات پیش‌بینی نشده بسیاری است.