پایگاه خبری فولاد ایران - روز دوشنبه نفت ایالات متحده از خاک هم ارزان تر شد و معاملات آتی برای اولین بار در تاریخ در قیمت زیر صفر انجام شد. اما این نفت ارزان را کجا باید ذخیره کرد؟ مشکل واقعی این است.

معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه مه که در تاریخ 21 آوریل منقضی شده است، بیش از 100 درصد سقوط کرد و به منفی 37.63 دلار در هر بشکه رسید زیرا هیچ خریداری حاضر به دریافت آن نیست چون جایی برای ذخیره آن ندارد. قیمت نفت خام برنت که اکنون به قراردادهای تحویل ماه ژوئن رسیده، 8.9 درصد کاهش یافت و در قیمت 25.57 دلار در هر بشکه معامله شد. نفت اورال روسیه نیز در همان روز به قیمت 24.55 دلار معامله شد.

به گزارش فولاد ایران، قیمت نفت در کل سقوط نکرده و این سقوط مربوط به بازار فیوچر وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل ماه مه است. قیمت معاملات آتی برنت برای تحویل در ماه ژوئن هنوز حدود 25 دلار است. با این حال، در حال حاضر قیمت های تحویل های بعدی در ماه های آینده بالاتر از قراردادهای کوتاه مدت است که این برعکس قیمت گذاری عادی است.

مسئله ای که قراردادهای آینده نزدیک با آن درگیر هستند، نبود انبارهای نفتی جهت ذخیره سازی نفت خام است و از طرف دیگر، خریدار قرارداد آتی مجبور به تحویل گرفتن کالاست. این مشکل ذخیره سازی است و نه مشکل بازار که باعث پایین آمدن قیمت ها به پایین ترین سطح در تاریخ شده است.

تاجران می گویند هنوز خیلی زود است تا در مورد جریان معاملات آتی نفت در معاملات خرداد نظر بدهند، اما احتمال دارد این سطح پایین قیمت، سرمایه گذاران را به بازار باز گردانده و موجب بالا رفتن قیمت شود.

باتوجه به احتمال بهبود روند تقاضا در ماه های آینده، انتظار می رود قیمت نفت به میزان متوسطی بهبود یابد. ادامه قیمت های پایین تأثیر سنگینی در بودجه روسیه خواهد داشت که روی قیمت 42 دلار برای بودجه بندی امسال خود برنامه ریزی کرده است.

این روند همچنین ضربه سنگینی برای صنعت نفت شل ایالات متحده وارد می کند که هزینه ای بالغ بر پنج تا ده برابر بیش از کارتل اوپک پلاس به عهده دارد.

به هر حال، مشکل اصلی فعلی مدت زمان تعطیلات جهانی ناشی از بیماری همه گیر ویروس (Covid-19) است که باعث افزایش رکود تقاضا برای نفت شده و سطح موجودی بین المللی نفت خام را افزوده و قیمت ها را تا این حد پایین آورده است.

افت قیمت نفت خام موج های شوک را به بازارهای مالی بین المللی نیز رسانده است. در حالی که تجارت در اروپا پیش از این افت کرده بود، بازارهای ایالات متحده نیز به سرعت به این روند واکنش نشان داده و شروع به افت کردند.

یک هفته پیش در تاریخ 13 آوریل، اوپک پلاس تولید نفت را به 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش داد تا قیمت ها بالا برود. با این حال، روزی که این خبر اعلام شد، "خیلی کم و خیلی دیر" بود و قیمت دوباره به 20 دلار سقوط کرد.

رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ از اینکه توافق کلیدی انجام داده ابراز خرسندی کرد که می تواند هزاران شغل آمریکایی را نجات دهد اما خود امریکا در این کارتل نفتی شرکت نکرد چراکه مشاغل آن به خطر می افتاد. به گفته برخی متخصصان، حتی بدون تعهد رسمی برای کاهش، تولید آمریکا می توانست تا 2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد زیرا تولیدکنندگان شیل کار را تعطیل کرده بودند.

مشکلات بازار جهانی نفت به دنبال شیوع ویروس کرونا شدیدتر شد و باعث شد میلیون ها نفر در خانه های خود مانده و تقاضای سوخت به طرز چشمگیری کاهش یابد. تقاضای نفت هم به همان میزان 30 میلیون بشکه در روز کاهش یافت، تقریبا معادل عرضه کلی عربستان سعودی، روسیه و آمریکا.

طبق پیش بینی سازمان اطلاعات انرژی، میانگین تولید روزانه نفت آمریکا در سال جاری 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و از  12.23 میلیون بشکه درروز در سال 2019 به 11.76 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و در سال آینده نیز رقم کاهش  700 هزار بشکه در روز خواهد بود.  برخلاف شوک نفتی 2014-2016، این بار بانک های آمریکایی از اعطای اعتبار به تولیدکنندگان خودداری می کنند.

روسیه متعهد شده 1.8 ملیون بشکه از تولید 10.3 میلیون بشکه در روز خود کم کند، یعنی چیزی بیشتر از 300 هزار بشکه در روز. شرکت خصوصی نفتی لوک اویل روسیه نیز در تاریخ 20 آوریل اعلام کرد که تولید خود را طی دو ماه آینده 18 درصد کاهش می دهد، اما تحلیلگران گفتند که اگر تمام شرکت های برتر نفتی کاهش های مشابهی انجام دهند نیز نمی توانند به سطح تولیدی که روسیه قبلا توافق کرده بود برسند. عربستان سعودی نیز توافق کرد که 1.3 میلیون بشکه از 9.8 میلیون بشکه تولید خود را کاهش دهد.

قیمت نفت طی سه ماه گذشته با چالشهای بی سابقه ای مواجه بود که مدیریت کارتل نفتی اوپک پلاس را بسیار مشکل می کرد. رشد منفی قیمت نفت، مشکل را فراتر از مدیریت برده است. بازی عوض شده و حالا مسئله این است که کدام چاه نفتی باید به طور کل خاموش شود.

منبع: راشاتودی ترجمه: ف. اسکندرخو