پایگاه خبری فولاد ایران - به گفته مقامات عالی صندوق بین المللی پول، شیوع ویروس کرونا یک بحران اقتصادی ایجاد کرده که همانند ندارد و از "رکود جهانی 2008" بدتر است.

کریستالینا جورجیووا، مدیر صندوق بین المللی پول در یک کنفرانس خبری گفت: "هرگز در تاریخ صندوق بین المللی پول ندیده ایم که اقتصاد جهانی به بن بست برسد."

به گزارش فولاد ایران، جورجیووا در سخنانی در دفتر مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو گفت: این "تاریک ترین ساعت بشریت و تهدید بزرگی برای تمام جهان است و از همه می خواهم که استوار بوده، متحد شده و از شهروندان آسیب پذیر خود محافظت کنیم."

وی گفت صندوق بین المللی پول با کمک بانک جهانی و سایر مؤسسات مالی بین المللی همکاری می کند تا از شر شیوع این بیماری که بیش از یک میلیون نفر را در کشورهای جهان آلوده کرده و بیش از 55 هزار نفر را کشته است، کم کند.

جورجیووا گفت: صندوق بین المللی پول بانک های مرکزی در کشورهای توسعه یافته را برای حمایت از بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه تشویق می کند.

جورجیوا گفت: "اصلی ترین مشغله ما در این بحران، سرعت بخشیدن اعطای منابع مالی به کشورها، به ویژه بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه است که با نیازهای بسیار قابل توجه و رو به رشدی روبرو هستند."

وی گفت، صندوق بین المللی پول صندوق حمایتی یک تریلیون دلاری دارد که "ما مصمم هستیم در مواقع لزوم هر مقدار که نیاز است از آن استفاده کنیم."

وی گفت که بیش از 90 کشور تاکنون تقاضای کمک از این صندوق کرده اند.

جورجیووا گفت: "ما هرگز چنین تقاضای فزاینده ای برای تأمین اعتبار اضطراری ندیده ایم."

وی از کشورهایی که از تأمین اعتبار آن استفاده می کنند خواست تا برای پرداخت به پزشکان، پرستاران و سایر کارمندان مراقبت های بهداشتی و همچنین سایر نیازهای مراقبت های بهداشتی از آن استفاده کنند.

در این کنفرانس خبری، تدرو مدیر سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که کشورهایی که محدودیت های قرنطینه طراحی شده برای مهار ویروس کرونا را برداشته اند با ریسک بالایی مواجه اند و شاهد رکود اقتصادی "حتی شدیدتر و طولانی تر" خواهند بود.

تدرو گفت: "همه ما از عواقب عمیق اجتماعی و اقتصادی این بیماری همه گیر آگاه هستیم." وی گفت: "در نهایت بهترین راه برای پایان دادن به محدودیت ها و کاهش اثرات اقتصادی آنها، مبارزه با این ویروس است."

جورجیووا اظهار داشت: اقتصادهای در حال توسعه به سختی تحت تأثیر این شیوع قرار گرفته اند و اغلب منابع کمتری برای محافظت از خود در برابر بحران اقتصادی دارند. وی گفت: "ما می دانیم که در بسیاری از کشورها سیستم های بهداشتی ضعیف هستند."

به گفته وی، سرمایه گذاران که با این شیوع، سرمایه های خود را از کشورهای آسیب پذیر بیرون می کشند، زیان مضاعف به آنها وارد می آورند. وی گفت تقریبا 90 میلیارد دلار سرمایه گذاری از اقتصادهای نوظهور در هنگام شیوع این بیماری، برداشته شده است.

جورجیووا خاطرنشان کرد: "این بحران بسیار شدیدتر از بحران مالی جهانی است و برخی از کشورها به صادرات کالاها بسیار وابسته هستند. با سقوط قیمت ها، آنها دوباره مورد آسیب قرار گرفتنه اند. "

وی گفت: "درست همانطور که این ویروس به شدت افراد آسیب پذیر را مورد حمله قرار می دهد، این بحران اقتصادی نیز سخت ترین ضربه را به اقتصاد های آسیب پذیر می زند."

در پایان کنفرانس خبری وی گفت: "پیام خاتمه من این است که ما از این بحران بیرون می آییم، اما چقدر سریع و چه مقدار موثر به کارهایی که انجام می دهیم بستگی خواهد داشت."

دکتر مایک رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی گفت اگر میخواهیم از چرخه زیان و تعطیلی های اقتصادی خارج شویم رهبران جهان باید سیستم های بهداشت عمومی خود را تقویت نمایند.

منبع: CNBC ترجمه: ف. اسکندرخو