پایگاه خبری فولاد ایران -

⚪️ بیل گیتس در جایی گفته است: «با صحبت در مورد کار خیری که انجام داده‌اید، در حقیقت افراد را به انجام کار خیر تشویق می‌کنید؛ بنابراین شما موظف هستید به صورت عمومی و علنی در مورد فعالیت‌های عام‌المنفعه‌تان حرف بزنید». در همین راستا نشریه معتبر «فوربس» که هر سال لیست ۴۰۰ میلیاردر برتر امریکایی را منتشر می‌کند (لیست Forbes 400)، تصمیم گرفته است شاخصی را هم برای ارزیابی «سخاوتمندی» در میان ۴۰۰ میلیاردر برتر اختصاص دهد. این شاخص نمره‌ای بین ۱ تا ۵ را به هر میلیاردر اختصاص می‌دهد که طبق این ملاک‌ها محاسبه می‌شود: مجموع اهدای مالی هر میلیاردر به پروژه‌های عام‌المنفعه، درصد اهدای مالی از کل ثروت هر فرد، و نیز میزان مشارکت مستقیم به لحاظ اختصاص وقت و تخصص شخصی در امور عام‌المنفعه. 

به این ترتیب نشریه معتبر «فوربس» هر سال دو نوع رتبه‌بندی را برای میلیاردرها ارائه می‌کند. رتبه‌بندی نخست صرفا براساس میزان ثروت است و رتبه‌بندی دوم، علاوه بر ملاک قبل، ملاک سخاوتمندی را نیز لحاظ می‌کند.   

⚪️ از میان ۴۰۰ ثروتمند برتر آمریکایی در این لیست، ۲۹ نفر بالاترین امتیاز را در شاخص سخاوتمندی (از ۱ تا ۵) کسب کرده‌اند. هر میلیاردر برای دستیابی به امتیاز ۵ در این شاخص، باید لااقل ۱ میلیارد دلار از ثروت خود را صرف امور بشردوستانه کرده باشد؛ به شرطی که این رقم از ۲۰ درصد ثروت او کمتر نباشد. به همین دلیل است که در لیست Forbes 400 اشخاصی هستند که با وجود اهدای ۱ میلیارد دلار از ثروت خود، بالاترین امتیاز را کسب نکرده‌اند؛ چرا که این مبلغ کمتر از ۲۰ درصدِ اموال‌شان بوده است. 

⚪️ همچنین نشریه «فوربس» یکی از رویداد‌های سالانه خود را به مراسم تقدیر از برترین خیّرین حقیقی و حقوقی اختصاص داده است. این مراسم هر سال بیش از ۲۰۰ نفر از نیکوکاران پیشرو و کارآفرینان اجتماعی را گرد هم می‌آورد تا در مورد چگونگی کاربرد ثروت برای حل مسائل بحرانی جهان، به گفتگو و هم‌اندیشی بنشینند. در سال ۲۰۱۹، این مراسم با حضور بسیاری از ثروتمندان و کارآفرینان سرشناس جهان برگزار شد. در این مراسم بیل گیتس با گرامی‌داشت فعالیت‌های نیکوکارانه «پاول الن»، دوست و شریک سابق‌ش در مایکروسافت که در سال ۲۰۱۸ فوت کرد، به نیابت از طرف او جایزه فوربس برای امور بشردوستانه را دریافت کرد. علاوه بر پاول الن، دکتر جین گودآل، موسس بنیاد گودآل، به دلیل کارآفرینی اجتماعی و فعالیت‌های عام‌المنفعه‌اش  در زمینه حفظ محیط زیست و حیات وحش، موفق به دریافت جایزه فوربس برای کارآفرینی اجتماعی شد.

⚪️ از دیگر افرادی که موفق به دریافت جایزه پیش‌گفته در سال‌های قبل شده‌اند، می‌توان به محمد یونس (۲۰۱۳)، وندی کوپ (۲۰۱۴)، پاول فارمر (۲۰۱۵)، ژاکلین نوگراتز (۲۰۱۶)، مت دیمن و گری وایت (۲۰۱۷) و آلیس واترز (۲۰۱۸) اشاره کرد.

 

اما این افراد چه کردند که موفق به دریافت این جایزه افتخارآمیز شدند؟ 

به عنوان مثال محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل و موسس بانک گرامین و همین‌طور نویسنده کتاب «خلق جهانی بدون فقر»، یکی از برندگان جایزه «فوربس» برای کارآفرینی اجتماعی است. او با تأسیس بانک گرامین در بنگلادش، در تلاش است تا با اعطای وام به فقرا، به ویژه زنان کم‌درآمد، به کسب‌وکار آنها کمک کند. محمد یونس با عمل خود می‌خواست این پیام را به دنیا برساند که فقر، نشانه‌ غیرقابل‌اعتماد بودن اشخاص یا بی‌علاقگی آنها به کارآفرینی نیست.

وندی کوپ یکی دیگر از برندگان جایزه فوق است که نگاهی به فعالیت‌های او می‌تواند منبع الهامی برای نیکوکاران و سازمان‌های مردم‌نهاد باشد. کوپ، موسس بنیاد «آموزش برای آمریکا»، با هدف مبارزه با نابرابری آموزشی در آمریکا، به دنبال ارائه خدمات آموزشی باکیفیت به همه دانش‌آموزان، به ویژه اقشار کم‌درآمد بود. 

💬 تلنگر

برای تشویق ثروتمندان ایرانی به اهدای بخش قابل توجهی از اموال خود به  امور عام‌المنفعه و همچنین رونق بخشیدن به کارآفرینی اجتماعی، چه اقداماتی می‌توان در نظر گرفت؟ 

منبع : موسسه مطالعاتی «حامیان فردا»