رشد-تقاضای-مس-به-دنبال-کاهش-قیمت-پایه-«قیر۱۶۰»-پالایشگاه-نفت-کرمانشاه-با-۴۵-میلیارد-تومان-ارزش-در-راس-معاملات-نشست

طی معاملات امروز بورس‌کالا، با توجه به کاهش قیمت «مس» نسبت به هفته گذشته، شاهد استقبال بیشتر خریداران از این کالا بودیم؛ همچنین، طبق معاملات «وکیوم باتوم» انجام شده در تالار فراورده‌های نفتی به دلیل پیش‌بینی رشد قیمت پایه این محصول در هفته آینده همگام با رشد قیمت نفت، تقاضا برای آن بیشتر از هفته گذشته بود.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ امروز یکشنبه‌ (23 دی)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود 359 میلیارد تومان داشتند که در 104 قرارداد منعقد شدند؛ از این میزان حدود 326 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار محصولات صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 239.6 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

گفتنی است، با توجه به کاهش قیمت مس نسبت به هفته گذشته، امروز استقبال خریداران از این کالا بیشتر بوده است. همچنین، طی معاملات امروز «وکیوم باتوم» در تالار فراورده های نفتی، به دلیل پیش بینی رشد قیمت پایه این محصول در هفته آینده به دلیل رشد قیمت نفت، تقاضا برای آنبیشتر از هفته گذشته بود.

پر‌ارزشترین معامله امروز بورس کالا به محصول « قیر MC160» پالایشگاه نفت کرمانشاه به میزان حدودی 45 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول با حدود دو درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی 2253 تومان فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود در 19 دی ماه، 3.2 درصد افت قیمت داشت.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی 

طی این روز و در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز ۱۷ هزار و ۷۸۰ تن وکیوم باتوم، ۵۳۰ تن گوگرد، ۲۰ هزار تن قیر، ۵۲۰ تن مواد شیمیایی، ۲۸۰ تن مواد پلیمری و ۳۰ تن آرگون معامله شد.

در این میان، پر‌ارزشترین معامله این تالار به محصول « قیر MC160» پالایشگاه نفت کرمانشاه به میزان حدودی 45 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول با حدود دو درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی 2253 تومان در حجم 20 هزار تن فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در 19 دی ماه، 3.2 درصد افت قیمت داشت. 

 «وکیوم باتوم» پالایش نفت تهران(شتران) نیز امروز جزو باارزشترین معاملات ابن تالار در حدود 20.4 میلیارد تومان بود. این محصول در حجم 10000تن با قیمت پایه 2044  تومان (برابر با پایه قبلی ، 16 دی) در بورس کالا عرضه شد که با میانگین قیمت 2044‌تومان (تقریبا برابر با قیمت پایه) به فروش رفت. 

گفتنی است، پالایش نفت شیراز(شیراز) نیز امروز 5000 تن وکیوم باتوم با قیمت پایه 2146 تومان (برابر با پایه قبلی، 15 دی)  در بورس کالا عرضه کرد که 2800 تن به قیمت پایه  معامله شد. این محصول هم امروز حدود شش میلیارد تومان ارزش داشت.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «آرگون » ذوب آهن اصفهان به ارزش حدود 25.5 میلیون تومان تعلق گرفت. این محصول در این روز با قیمت پایه کیلویی 850 تومان در حجم 30 تن به طور سلف فروخته شد. 

تالار صادراتی بورس کالای ایران، امروز میزبان دادوستد ۱۴ هزار و ۵۰ تن قیر و ۱۰۰ تن عایق رطوبتی بود.

تالار صنعتی 

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران هم در این روز شاهد معامله یک هزار و ۴۰۵ تن مس مفتول، ۳ هزار تن مس کاتد، یک هزار و ۵۰۰ تن مس کم عیار، ۷ هزار و ۸۶۰ تن سبد میلگرد مخلوط و یک هزار تن سیمان تیپ یک بود.

امروز همه محصولات تالار صنعتی (به جز سبد میلگرد مخلوط شرکت ذوب آهن اصفهان) به قیمت پایه معامله شدند. سبد میلگرد مخلوط ذوب آهن اصفهان با 1.3 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی 3209 تومان معامله شد.

پرارزشترین محصول این تالار امروز به مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) در حدود 144.5 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول به حجم 3000 تن با قیمت پایه 48169 تومان عرضه و معامله شد که نسبت به معامله قبلی (16 دی) 9.4 درصد کاهش قیمت داشت. 

همچنین 2000 تن مس مفتول (فملی) نیز امروز با قیمت پایه 49797‌ تومان عرضه و 1160 تن به قیمت پایه معامله شد. این محصول هم نسبت به معامله قبلی خود در (16دی) 9.4 درصد افت قیمت داشت.

کم ارزشترین محصول این تالار هم، امروز به مس کم عیار سرباره G همان شرکت به میزان حدودی 87 میلیون تومان تعلق داشت. این محصول هم به قیمت پایه کیلویی 869 تومان در حجم 1000 تن به فروش رفت.