پایگاه خبری فولاد ایران - سالهاست ذخایر عظیم سنگ آهن در جنگل های کوهستانی گینه عملا توسط صنعت معدن فراموش شده است. به نظر می رسید به دلیل درگیری های بین صاحبان این معادن و مقامات افریقای، این معادن غنی هرگز حفر نشود. اما سرمایه گذاری میلیاردی روبرت فریدلند و معامله افسانه ای میک دیویس در منابع این کشور، این روند را تغییر داد تا برای نخستین بار پروژه هایی مانند سیماندو که طرح استخراخ جواهرات در گینه است، شروع به کار کند.

 

به گزارش فولاد ایران، این امر نه تنها می تواند تاثیر بزرگی در وضعیت اقتصادی کشور گینه که درگیر دور سوم انتخابات رئیس جمهور آلفا کوند است داشته باشد بلکه ممکن است صنعت سنگ آهن جهان را نیز دگرگون نماید. ضمن اینکه ورود مقدار بالای سنگ آهن با کیفیت به بازار می تواند معادن بزرگ فعلی را تحت فشار قرار دهد.  

برخی غول های سرمایه گذار در صنعت معدن گینه عبارتند از:

-شرکت بوکسیت تایگون به مدیریت فادی وازنی

 

فادی مدیر مجموعه اس ام بی-وینینگ است. گروهی که به سرعت در طی نیم دهه کار معدن بوکسیت در گینه را توسعه داده اند. این شرکت امتیاز توسعه بخش هایی از معدن بزرگ سیماندو واقع در جنوب گینه را به دست آورده، اما برای تحقق آن پول زیادی نیاز دارد. 

 

این گروه قصد دارد با استخراج 100 میلیون تن در سال گینه را پس از استرالیا و برزیل به عنوان سومین عرضه کننده بزرگ سنگ آهن دنیا تبدیل نماید. این طرح به 14 میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.

 

سرمایه پروژه اولیه 8 میلیارد دلار است که شامل راه اندازی راه آهن 650 کیلومتری در سراسر کشور می شود. فادی می گوید برای تأمین بودجه در حال مذاکره با شرکاست و پروژه اولیه تا ماه آوریل به اجرا در خواهد آمد.  

-شرکت ماینینگ لجند به مدیریت مایک دیویس

 

مدیرعامل سابق این شرکت یکی از موفق ترین کارگزارها و نمایندگان معدن بود و از زمان فروش شرکت به گلنکور در صدد احیاء مجدد آن برآمد.

 

دیویس در حال تحقیق روی معدن سنگ آهن زوگوتا است، پروژه کوچکتری که می تواند حدود 20 میلیون تن در سال تولید داشته باشد. انتظار می رود ارزیابی اقتصادی از معدن به زودی انجام شود. دیویس قبلا در مورد عرضه صادراتی این محصول به لیبریا با دولت هر دو کشور به توافق رسیده است.

-میلیاردر سرمایه گذار، رابرت فریدلند

 

فریدلند در سه دهه گذشته در برخی از بزرگترین اکتشافات معادن مشارکت داشته است. در ماه سپتامبر، شرکت وی امتیاز توسعه معدن نیمبا را بدست آورد.

 

فریدلند قصد دارد در سریعترین زمان ممکن این معدن را با سطح تولید یک تا پنج میلیون تن در سال راه اندازی نماید. این در حالی است که مطالعات در جهت امکان تولید حداقل 20 میلیون تن در سال از این معدن در حال انجام است.

-غول معدنی ریوتینتو

 

ریو تینتو صاحب امتیاز نیمه دیگر معدن سیماندو است. 

 

ریو به دنبال راه های جدید برای توسعه این معدن با تمرکز بر گزینه های صادراتی است. اما فادی که صاحب امتیاز نیمه دیگر این معدن است برنامه های ریو را به چالش کشیده و اهداف توسعه ای آن تهدیدی برای بزرگترین نولیدکننده سنگ آهن دنیاست. فعلا بعید به نظر می رسد این دو رقیب برنامه ای برای ریختن میلیارد ها دلار به گینه داشته باشند. 

منبع: Bloomberg

ترجمه: ف. اسکندرخو