پایگاه خبری فولاد ایران - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هرچند وضع فعلی خودروسازی در شأن ایرانی‌ها نیست، اما نباید آن را تعطیل کرد. رضا رحمانی با بیان اینکه دولت از صنعت خودرو حمایت ویژه‌ای انجام نمی‌دهد، افزود: در حال حاضر به علت نوسانات حوزه کلان اقتصاد مانند ارز، تقاضای زیادی به صورت کاذب در بازار خودرو ایجاد شده که برای حفظ ارزش پول است.

به گزارش دنیای اقتصاد به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون ۶ میلیون تقاضای خرید خودرو وجود داشته اما کل تولید طی سال، یک میلیون دستگاه است. رحمانی گفت: از اسفند پارسال با موج دوم افزایش قیمت خودرو مواجه شدیم، اما در حال حاضر این روند کاهشی شده است.

وزیر صنعت همچنین کاهش سود سپرده‌های بانکی از اسفند پارسال را یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو دانست و تاکید کرد: در حال حاضر به علت کنترل نرخ ارز، قیمت‌ها کاهشی شده است.وزیر صمت با اشاره به وابستگی ارزی یک هزار و ۶۶۰ دلاری پراید تصریح کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده پراید بین ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان است. وی با بیان اینکه وزارت صنعت از خودروسازان خواسته اموال غیر تولیدی نداشته باشند، اظهار کرد: هر کدام از خودروسازان بزرگ مکلف شدند اموال غیر تولیدی خود را بفروشند و از این طریق حداقل هزار میلیارد تومان از نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

رحمانی اما در پاسخ به اینکه برنامه وزارت صنعت برای خودروهای دپویی چیست، گفت: تحریم‌ سبب شد برای تامین برخی قطعات مشکلاتی ایجاد شود، اما این مشکل اکنون برطرف شده است؛ سایپا و ایران خودرو در حال حاضر همزمان با تولید، خودروهای ناقص را نیز کامل می‌کنند، به طوری که این دو خودروساز تاکنون ۱۸ هزار محصول را از کف پارکینگ روانه بازار کرده‌اند. به گفته این مقام مسوول در حال حاضر قیمت تمام شده پراید ۱۱۱ حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان و قیمت بازاری آن حدود ۵۰ تا ۵۱ میلیون تومان است.

دنیای اقتصاد