پایگاه خبری فولاد ایران - شیوه پرداخت تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی کشور سرانجام با توافق بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان و قطعه‌سازان نهایی شد.

 

?براین اساس، قرار است ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی، با بازپرداخت ریالی در اختیار خودروسازان و قطعه‌سازان قرار گیرد و این در حالی است که پیش‌تر، بانک مرکزی اصرار داشت زنجیره خودروسازی باید تسهیلات موردنظر را با نرخ روز ارز برگرداند.

 

?پرداخت تسهیلات به خودروسازان و قطعه‌سازان پس از آن در برنامه‌های دولت قرار گرفت که تامین قطعات و تولید خودرو رو به نزول رفت و ده‌ها هزار نفر از کارگران بیکار یا تعلیق شدند.

 

?تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا از یکسو و مجموعه مشکلات داخلی اقتصاد (رشد نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و...) از سوی دیگر، خودروسازان و قطعه‌سازان را حسابی به دردسر انداخت و تامین قطعات و تولید خودرو را کند کرد.

 

?هرچند با توجه به اظهارات دبیر انجمن قطعه‌سازان، ظاهرا هنوز سازوکار نهایی پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی مشخص نشده، با این حال پیگیری خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از دیگر قطعه‌سازان، نشان می‌دهد شیوه پرداخت، کاملا متفاوت از نحوه ارائه ۴ هزار میلیارد تومان قبلی است.

 

?به گفته رنجفی منش احتمالا از ارز بلوکه شده کشور در چین و هند برای ارائه تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی استفاده خواهد شد و احتمالا روش ارائه تسهیلات به این شکل است که ارز موردنیاز قطعه‌سازان برای خرید مواد اولیه و خودروسازان برای تامین قطعات، از منابع مالی بلوکه شده در چین و هند، تامین و معادل ریالی آن از خودروسازها و قطعه‌سازها اخذ خواهد شد.

 

?در حال حاضر به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، مسیر نقل و انتقال پول (چه از مبدا ایران و چه به مقصد ایران) تقریبا بسته شده و بنابراین مشتریان خارجی، پول نفت ایران را بلوکه می‌کنند

اقتصادنیوز