روزنامه دنیای اقتصاد با اندکی تلخیص و اضافات: احتمال دارد آخرین نشست تعیین تکلیف معاملات فولاد در بورس کالا، امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار‌شود. تمامی تصمیم‌گیرندگان فولاد به این جلسه دعوت شده‌اند و جلسه امروز را می‌توان نقطه پایان جلسات یک هفته اخیر برای تعیین تکلیف بازار فولاد دانست. البته از هم‌اکنون می‌توان گفت در پایان این نشست، سیاست‌گذاران دولتی باید بین توزیع رانت و شفافیت یکی را برگزینند. نتیجه این جلسه در عین حال می‌تواند سیگنال بسیار مهمی به بازارسهام شرکت‌های فولادسازی در بورس ارسال کند.


شنیده‌ها و تطبیق آن با اظهارنظرها و شواهد میدانی نشان می‌دهد آخرین و حساس‌ترین جلسه برای تصمیم‌گیری درباره معاملات فولاد در بورس کالا امروز در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد. نقل قول‌ها از مصاحبه‌شوندگان می‌گویند؛ نتیجه این جلسه نه‌تنها سرنوشت بازار فولاد را تعیین خواهد کرد؛ بلکه سیگنال بسیار مهمی برای تعیین روند سهام فولاد در بورس اوراق بهادار به‌شمار می‌رود. البته از هم‌اکنون می‌توان برآورد کرد که نتیجه این نشست ادامه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا خواهد بود؛ چنان‌که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم دیروز خروج محصولات فولادی را از بورس کالا شایعه دانست.


نشست در پاستور
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که امروز جلسه‌ای به دعوت دفتر ریاست جمهوری و با نام هم‌اندیشی برای مدیریت بازار فولاد برگزار می‌شود که ظاهرا دستور کار اصلی آن بحث عرضه یا خروج فولاد از بورس کالاست. این جلسه را می‌توان نقطه پایان جلسات یک هفته اخیر برای تعیین تکلیف بازار فولاد دانست.گزارش‌های دریافتی حاکی است: صبح روز شنبه از طرف رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تعدادی از فعالان بازار یا تصمیم‌سازان اقتصادی در حوزه فولاد تماس گرفته شده و آنها را به این نشست دعوت کرده‌اند. تقریبا تمام تصمیم‌سازان فولاد در این جلسه حضور خواهند داشت و به احتمال قوی نتیجه آن آینده معاملات فولاد در بورس کالا را تعیین خواهد کرد. این نشست را باید بسیار مهم ارزیابی کرد، زیرا بیش از همه منافع سهامداران شرکت‌های بزرگ فولادی را دربردارد. تاکنون این سناریوها برای جلسه امروز متصور است:
خروج محصولات فولادی از بورس کالا و فروش به‌صورت حواله‌ای با قیمت ۲۰ درصد بالاتر از نرخ‌های سال گذشته.


ادامه معاملات محصولات فولادی در بورس کالا با قیمت پایه ۸۸ درصد نرخ‌ها با احتساب دلار نیمایی و قیمت‌های صادراتی در شرایطی که سقف مجاز رشد قیمت‌ها حداکثر ۱۲ درصد یا همان نرخ‌های صادراتی باشد. ادامه معاملات در بورس کالا با شرایط فعلی در حالی که احداث واحدهای مسکونی جدید که دولت آنها را معرفی می‌کند با فولاد تحویلی با معاملات خارج از بورس انجام خواهد گرفت.


همزمان با این تحول دیروز حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: خروج محصولات فولادی از بورس کالا شایعه است و چنین چیزی وجود ندارد و مستند نیست.به گفته او؛ اینکه در هفته‌های اخیر تعادل میزان عرضه و تقاضای محصولات میانی و نهایی فولادی در بورس کالا تا حدودی برهم خورده، مسبب بروز آشفتگی در بازار فولاد شده، که این موضوع هم به بازار محصولات بالا‌دستی با محوریت شمش فولاد و هم به محصولات پایین‌دستی نظیر میلگرد و تیرآهن سرایت کرده و تاثیر محسوسی بر قیمت‌های این بازارها برجای گذاشته است. این موارد نابسامانی‌هایی است که در این صنعت روی داده است. بخش عمده این موارد به نظارت‌های صورت گرفته مربوط است. اکنون به دلیل تکانه‌های ارزی بی‌سابقه و افزایش بهای آزاد و نیمایی آن خیلی از صنایع بالادستی و حتی برخی از صنایع پایین‌دستی تمایل زیادی به صادرات محصولات تولیدی خود دارند زیرا این فواصل قیمتی جذابیت‌های صادراتی بی‌شماری را برای آنها ترسیم می‌کند. از آنجا که در برخی موارد نبود کنترل‌های دقیق‌تر دیده می‌شود، در کنار عدم اهتمام برخی از صادرکنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات محصول خود به داخل، زمینه‌های بروز چنین نابسامانی‌هایی ایجاد می‌شود که البته با مدیریت صحیح و شناسایی دقیق تقاضای داخلی وبا تمرکز بر تغذیه نیاز داخلی می‌تواند به سمت و سویی هدایت شود که از قوت گرفتن چنین شایعاتی جلوگیری به‌عمل‌ آید.