پایگاه خبری فولاد ایران - پیروزی دونالد ترامپ در متقاعد کردن روسیه و عربستان سعودی برای کاهش تولید، بسیار ناخوشایند به نظر می رسد.

قیمت نفت ایالات متحده در روز جمعه 8 درصد دیگر سقوط کرد و در کمترین سطح 18 ساله یعنی 18.27 دلار در هر بشکه تمام شد. در یک مرحله، نفت خام به 17.33 دلار در هر بشکه رسید که ضعیف ترین قیمت از نوامبر 2001 است.

سقوط شتاب زده بازار نفت نشانگر این واقعیت است که کاهش تولید اوپک پلاس برای جبران نقصان تقاضای ناشی از بحران کرونا کافی نیست.

به گزارش فولاد ایران، پس از آنکه ترامپ اعلام کرد عربستان سعودی و روسیه کاهش تولید گسترده ای را در پیش دارند، نفت خام در تاریخ 3 آوریل به 28.34 دلار در هر بشکه افزایش یافت. اوپک پلاس سرانجام هفته گذشته با کاهش تولید موافقت کرد و ترامپ از رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و سلمان پادشاه سعودی به دلیل حل و فصل جنگ قیمت اخیرشان تشکر کرد.

ترامپ روز یکشنبه توئیت کرد: "این امر باعث حفظ صدها هزار شغل مربوط به صنعت انرژی در ایالات متحده خواهد شد." با این حال، قیمت نفت خام طی دو هفته اخیر 36 درصد کاهش یافته و از زمان 63.27 دلار در هر بشکه در اوایل ژانویه، نفت خام ایالات متحده 71 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

فروش جمعه کمی عجیب و غریب بود. در حالی که قیمت های نفت در ایالات متحده سقوط کرد، نفت خام برنت که معیار جهانی است کمی افزایش یافت. اگرچه قرارداد ماه آوریل برای نفت ایالات متحده با کاهش همراه بود اما قرارداد فروش ماه مه خوب برگزار شد. قراردادهای ماه آوریل اوایل هفته آینده منقضی می شوند.

به عقیده تحلیلگران این شکاف گسترده بین قراردادها می تواند در طول سال ادامه یابد زیرا جهان به سرعت از فضای ذخیره سازی سنتی نفت استفاده می کند. این امر شرکت های نفتی را وادار می کند تا بشکه ها را در مکان های گران تر، از جمله در کشتی ها ذخیره کنند. هرچه شیوع بیماری گسترده تر باشد، این گزینه های جایگزین ذخیره سازی به صرفه تر خواهند بود.

رایان فیتزماوریس، استراتژیست انرژی گفت: "تا زمانی که محدودیت های تولید برداشته نشود، بازار مجبور است مکانی برای این بشکه ها پیدا کند."    نفت ها با سرعتی بی سابقه انبار شده اند و ریسک اینکه جهان به زودی دچار کمبود جا برای ذخیره آنها می شود بالا رفته است. گزارش مدیریت اطلاعات انرژی ایالات متحده در اوایل هفته جاری نشان می دهد که تعداد بشکه های نفتی در انبارهای تجاری بیشترین میزان را در هفته گذشته به خود اختصاص داده است. فیتزماوریس گفت: "با این سرعت، ظرفیت ذخیره سازی در آینده نه چندان دور پر خواهد شد."

ادامه کابوس عرضه و تقاضا

یک مشکل عمده این است که حتی اگر اوپک پلاس به توافق تاریخی رسیده باشد نیز بشکه های نفت همچنان به ایالات متحده روانه و بازار را فرو می ریزند.

طبق گزارشات، میانگین صادرات هفت روزه از کشورهای اصلی اوپک و روسیه در ماه آوریل در مقایسه با ماه مارس 3.5 میلیون بشکه در روز رشد داشته است. در عین حال، تقاضا به شدت پایین آمده است. رهنمودهای اجتماعی بسیاری از پروازهای مسافری را متوقف کرده و مردم را مجبور به کار از خانه و بستن کارخانه ها کرده است. این بدان معنی است که نیاز کمتری برای بنزین، سوخت هواپیما و سایر فرآورده های نفتی وجود دارد.

نفت زیر 20 دلار کابوسی برای شرکتهای نفتی گران قیمت شیل آمریکایی است، به ویژه شرکت هایی که بدهی های زیادی بابت پروژه های حفاری دارند. بسیاری از آنها مجبور خواهند شد تولید را قطع کنند که ضربه بزرگی به رونق نفت ایالات متحده است.

ثبات قیمت نفت روی 20 دلار در هر بشکه، 140 شرکت نفتی امریکا را ورشکست می کند و در صورت ادامه این روند تعداد ورشکستگی شرکت ها تا سال 2021 به 400 مورد خواهد رسید. منبع: سی ان ان ترجمه: ف. اسکندرخو