پایگاه خبری فولاد ایران - ایالات متحده در حال انجام یک آزمایش تاریخی "هر کاری که لازم است" برای پیشبرد نامحدود اقتصاد از طریق چک های محرک و وثیقه های عظیم چند تریلیون دلاری است.

بیماری همه گیر کرونا و تعطیلی های بعدی برای مهار آن باعث شده که خزانه داری ایالات متحده و فدرال رزرو بیش از 6 تریلیون دلار را وارد اقتصاد کند که احتمالاً این رقم بالاتر هم می رود.

به گزارش فولاد ایران، این حرکات بی سابقه که پاسخ دولت فدرال به بحران مالی سال 2008 را کمرنگ تر کرده، هشدارهایی را نیز برانگیخته است. از جمله "تضعیف اعتماد به ارز" و اینکه دلار ممکن است تبدیل به یک "شوخی بزرگ" شود.

پیتر کنتی براون، کارشناس فدرال رزرو، در اوایل ماه جاری نوشت: "آمریکا هرگز چیزی شبیه به این را ندیده است و افزود: چنین اقدامات بی سابقه ای باعث ایجاد فشار بر خط مشی سنتی بین سیاست پولی و مالی شود که توسط بانک مرکزی و رئیس جمهور ایالات متحده و نمایندگان وی کنترل می شود.

واکنش شدید و پاسخ شوک و هراس گونه به خرابی های اقتصادی که به دنبال ویروس کرونا صورت گرفته، جهان را به سرزمینی نامعلوم با وضع مالی و اقتصادی لرزان تبدیل کرده است.

جارد دلیلیان، نویسنده و استراتژیست سرمایه گذار، هفته گذشته در ستون عقاید بلومبرگ نوشت: "هیچ کس از عاقبت کار خبر ندارد." دیلیان با اشاره به هشدارهای رئیس سابق بانک مرکزی گفت: "ارقام به حدی بالاست که دیگر بی معنی به نظر می رسد." وی گفت "این وظیفه دولت است که ارزش ارزی را که صادر می کنند حفظ کند و هنگامی که نتواند این کار را انجام دهند اعتماد به دولت از بین می رود. بعد از اینکه چند تریلیون دلار به دور خود پرت کنید، مردم شروع به این باور می کنند که این یک شوخی بزرگ است." ویگفت حمایت فدرال رزرو از آمریکایی های با کمک 1200 دلار کمک چندانی برای آنها نیست.

تروور جکسون، استادیار تاریخ اقتصادی دانشگاه جورج واشنگتن می گوید: "صندوق فدرال می تواند به طور معمول به هر کارگر ماهانه وام بدون بهره بدهد و بعد همه آنها را ببخشد." وی اضافه کرد بیماری کرونا تا جای ممکن محدودیت ها را برداشته است.

های مرکزی سراسر جهان در حال چاپ پول هستند در حالی که نرخ بهره در پایین ترین سطح تاریخی باقی مانده یا منفی است. آنها پول تولید می کنند و شما دریافت می کنید. پس چرا باید اوراق قرضه را نگه دارید؟ دالیو اظهار داشت که انتظار دارد قیمت طلا در وضعیت فعلی افزایش یابد. برخی دیگر این روند را برای دارایی های دیجیتال مانند بیت کوین پیش بینی می کنند.

"مالتم دمیرورس"، مدیر ارشد استراتژی شرکت مدیریت دارایی دیجیتالی می گوید "ما سرمایه گذاران کلان مانند ری دالیو و سایرین را گرد آورده ایم که روی طلا رقابت کنند. ما معتقدیم که مدت زیادی طول نمی کشد که سرمایه گذاران شروع به پذیرش بیت کوین نمایند."

"در دنیایی که مردم به دنبال دارایی های واقعی هستند که دارای ارزش در چرخه تورمی است، دارایی هایی مانند طلا و بیت کوین برای نگهداری بسیار جذاب می شوند."

به نظر می رسد که علاقه سرمایه گذاران به بیت کوین در حال رشد است و بزرگترین شرکت سرمایه گذاری بیت کوین در جهان رکورد بالایی برای سه ماهه اول سال داشته است.

در عین حال، سهام فناوری نسبت به بازارهای دیگر بهتر عمل کرده است، مانند فیس بوک، آمازون، نت فلیکس و گوگل، چراکه سرمایه گذاران معتقدند شیوع کرونا نیاز به خدمات دیجیتال را افزایش می دهد.

منبع: فوربس ترجمه: ف. اسکندرخو