پایگاه خبری فولاد ایران - تا پایان ماه آوریل فعالان بازار فولاد ترکیه نسبت به آینده صادرات فولاد آن هیچ امیدواری نداشته اند و معتقدند بعید است به زودی بهبودی حاصل شود چرا که کشورهای اصلی خریدار فولاد ترکیه با اقدامات حفاظتی خود در را بر روی صادر کننده های ترک بسته اند.

به گزارش فولاد ایران،  این امر بر تولید فولاد ترکیه نیز اثر منفی خواهد داشت چرا که تقاضای داخلی آن نیز به دلیل ابهامات اقتصادی موجود در این کشور و روند نزولی ارزش لیر از آگوست سال گذشته تاکنون، پایین می باشد. بین ژانویه تا مارس سال جاری ترکیه با کاهش تقریبا 15 درصدی تولید فولاد خود روبرو بوده است.

ترکیه سال 2018 در مجموع 21.40 میلیون تن محصولات فولادی صادر کرده که 20.8 درصد رشد سالانه داشت ولی بعید است امسال به چنین آمار صادراتی دست یابد چرا که با چالش های مختلفی روبروست. دو ماه نخست سال جاری تقاضای داخلی فولاد آن 39 درصد افت داشته  میزان مصرف فولاد در ترکیه از 5.6 میلیون تن دو ماه نخست 2018 به 3.4 میلیون تن رسید. از طرفی تعرفه های وارداتی و اقدامات آنتی دامپینگ اروپایی ها به عنوان یکی از خریداران اصلی فولاد ترکیه و همچنین تعرفه های بالای امریکا از جمله علل ناامیدی نسبت به بهبود بازار صادرات فولاد ترکیه است.

حال ترک ها چشم امیدشان به دنبال جذب بازارهای جدید در آسیاست چون قیمت های بالای فولاد چین به ترک ها اجازه رقابت می دهد. ولی در هر حال بازار آسیا یک راه حل بلند مدت برای جبران کاهش تقاضای صادرات فولاد ترکیه آن طور که سال های گذشته امریکا و اروپا بازار اصلی آن بودند نیست چرا که این منطقه با نوسانات بالای قیمت روبروست و تنها در مقاطع زمانی خاصی فولاد ترکیه می تواند به لطف قیمت رقابتی در بازار آسیا فروش داشته باشد.

قابل ذکر است میلگرد صادراتی ترکیه حدود 475 تا 480 دلار هر تن فوب است در حالی که محصول چین در 539 دلار هر تن فوب ثبت شده است.

منبع: metal bulletin

ترجمه: م. تابان شمال

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی