پایگاه خبری فولاد ایران - بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان آبان سال ۹۷ حدود ۱۵۸ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به آبان ۹۶ حدود ۴۳ درصد رشد داشته است. بنابراین، عامل اصلی در رشد پایه پولی در سال ۹۷ بدهی بانک‌ها به بانک‌مرکزی بوده و سهم بقیه عوامل از جمله بدهی دولت به بانک‌مرکزی ناچیز یا حتی منفی است.

 

? در صورتی که وضعیت فعلی نظام بانکی، اصلاح نشود، هر زمانی که مردم سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کنند، نظام بانکی به سمت بانک‌مرکزی رفته و از بانک‌مرکزی استقراض خواهد کرد. به دلیل درونزایی پول و همچنین نبود ابزارهای نظارتی بانک‌مرکزی، بانک‌ها به راحتی می‌توانند از بانک‌مرکزی استقراض کنند.

 

? سال ۹۷ البته برای نظام بانکی سال نجات محسوب می‌شود، چرا که نرخ تورم فاصله معناداری با سود سپرده بانک‌ها داشته است. به‌طوری که اگر نرخ تورم در سال ۹۷ را ۳۰ درصد و سود سپرده را به‌طور متوسط ۲۲ درصد فرض کنیم، نرخ سود حقیقی بانک‌ها حدود منفی ۸ درصد خواهد شد.

 

? بنابراین بانک‌ها در سال ۹۷ نه تنها سودی به سپرده‌های مردم پرداخت نکرده‌اند، بلکه ۸ درصد از ارزش حقیقی پول سپرده‌ها را از سپرده‌گذاران دریافت کرده‌اند. نتیجه فرآیند مذکور، منجر می‌شود به اینکه ترازنامه بانک‌ها سود مثبتی را نشان داده و تمام ناکارآمدی‌های نظام بانکی به فراموشی سپرده شود و پروژه مهمی که می‌توانست منجر به اصلاح نظام بانکی شود، از دست برود.

 

اقتصادنیوز