عقب-نشینی-خریداران-در-رینگ-پتروشیمی-معامله-وکیوم-باتوم-شبندر-با-۴۱-میلیارد-تومان-ارزش-صدرنشین-شد

امروز اغلب معاملات محصولات پتروشیمی به قیمت پایه انجام شد؛ به اعتقاد کارشناسان دلیل عقب نشینی خریداران در رینگ پتروشیمی، میتواند رشد قیمت‌ها در هفته گذشته و بالاآمدن قیمت‌های پایه باشد؛ این موضوع در کنار شرایط تولید کنونی سبب شده تا خرید این کالاها فعلا به صرفه نباشد.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ امروز سه شنبه‌ (18 آبان)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود 317 میلیارد تومان داشتند که در 670 قرارداد منعقد شدند؛ از این میزان حدود 278 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 186 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

امروز اغلب معاملات محصولات پتروشیمی به قیمت پایه انجام شد؛ به اعتقاد کارشناسان دلیل عقب نشینی خریداران در رینگ پتروشیمی، میتواند رشد قیمت‌ها در هفته گذشته و بالاآمدن قیمت‌های پایه باشد؛ این موضوع در کنار شرایط تولید کنونی سبب شده تا خرید این کالاها فعلا به صرفه نباشد. 

گفتنی است، بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس به میزان حدودی 41 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی دو هزار و 146 تومان به طور نقدی فروخته شد. این محصول امروز به طور خصوصی عرضه و معامله شد و قیمت آن در معامله قبلی (16 دی) کشف شده بود.   

شایان ذکر است، امروز در تالار صنعتی سه محصول عرضه شد که تنها یکی از آنها (میلگرد 14 تا 18 فولاد کرمان) مورد معامله قرار گرفت.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی 

طی این روز و در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی 30 هزار و 487 تن مواد پلیمری، 40 تن مواد شیمیایی، 90 تن گوگرد و 33 هزار و 200 تن وکیوم باتوم معامله شد.

امروز اغلب معاملات این تالار به قیمت پایه معامله شدند؛ در این میان پلی اتیلن ها و برخی دیگر با اندکی رقابت معامله شدند.  

پر‌ارزشترین معامله این تالار به محصول «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس به میزان حدودی 41 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی دو هزار و 146 تومان در حجم 19000 تن به طور نقدی فروخته شد. این محصول امروز به طور خصوصی عرضه و معامله شد و قیمت آن در معامله قبلی (16 دی) کشف شده بود.  

امروز همچنین، وکیوم باتوم پالایش نفت اصفهان (شپنا) با قیمت پایه، کیلویی 2044 تومان در حجم 3200 تن فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در 12 دی، تغییر قیمتی نداشت.

«پلی اتیلن سبک خطی 0209» شرکت پتروشیمی امیرکبیر نیز از دیگر محصولات پر‌معامله امروز بود. این معامله ارزشی به میزان حدودی 28.4 میلیارد تومان داشت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی هشت هزار و 618 تومان و حدود یک درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم 3300 تن به طور نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در 12دی، حدود 4.7 درصد افت قیمت داشت.

امروز «پلی اتیلن سنگین اکستروژن » پتروشیمی امیرکبیر نیز با قیمت پایه کیلویی 9328 تومان در حجم 1890 تومان فروخته شد و حدود 17.6 میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول هم نسبت به معامله قبلی خود حدود 2 درصد افزایش قیمت داشت.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «گوگرد کلوخه» پالایش نفت اصفهان به ارزش حدود 19 میلیون تومان تعلق گرفت. این محصول در این روز با قیمت پایه کیلویی 953 تومان در حجم 20 تن به طور سلف فروخته شد. 

تالار صادراتی بورس کالای ایران، امروز میزبان دادوستد 15 هزار و 480 تن قیر و 6 هزار تن گوگرد بود. همچنین بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد معامله 200 تن نخ پلی استر بود.

تالار صنعتی 

این گزارش حاکی است، 220 تن میلگرد هم در تالار محصولات صنعتی و معدنی به فروش رسید. 

امروز در تالار صنعتی سه محصول عرضه شد که تنها یکی از آنها (میلگرد 14 تا 18 فولاد کرمان) مورد معامله قرار گرفت. میلگرد 14 تا 18 فولاد کرمان بدون رقابت، کیلویی 3216 تومان در حجم 220 تن فروخته شد و حدود 707 میلیون تومان ارزش داشت این محصول نسبت به معامله قبلی خود در 11 دی، حدود 2.7 درصد افزایش قیمت داشت.