خداداد غریب‌پور معاون وزیر صمت معتقد است صنعت فولاد دارای قابلیت ارز آوری سالیانه چهار میلیارد دلاری است که این رقم سهم ۴۰ تا ۴۵ درصدی از مجموع صادرات بخش معدن و صنایع معدنی را به خود اختصاص می‌دهد.


آمارهای منتشر شده درباره ظرفیت‌سازی صادرات در بخش فولاد رقم ۴۳.۶ میلیون تنی را تا پایان امسال نشان می‌دهد که در مقایسه با سال ۹۲ حدود ۹۴ درصد رشد کرده است.همچنین میزان تولید فولاد تا پایان ۹۹ به میزان ۳۱.۲ میلیون تن برآورد شده است که در مقایسه با سال ۹۲، افزایش ۹۴ درصدی خواهد داشت.


در حال حاضر، ایران دهمین فولادساز در جهان است. وزارت صمت به عنوان دستگاه متولی باید از صنعت فولاد ایران حمایت کند تا فرصت حضور در بازارهای جهانی را برای این صنعت فراهم کند.
عملکرد سال ۹۸ گویای آن است که صنعت فولاد برای نخستین بار در سال سوم برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶ )به سطح تولید ۲۷.۲ میلیون تن رسید که بالغ بر ۱۰ میلیون تن از این حجم صادر شد. حجم صادرات، حدود 35 درصد از درصد حجم تولید است.


آمار سال گذشته گویای آن است که پارسال ظرفیت فولاد‌سازی کشور به ۳۷.۵ میلیون تن رسید و ۷۲.۵ درصد از توان تولید در این بخش محقق شد.انتظار می‌رود تا پایان سال ۹۹ به رشد حداقل ۱۵ درصدی ظرفیت‌سازی در صنعت فولاد برسیم.


بررسی آمار مصرف ظاهری در سال 80 [تولیدات طویل و تخت] نشان می‌دهد، حدود ۱۰.۴ میلیون تن فولاد در کشور مصرف شده است. این حجم حدود ۳۶ درصد در سال ۱۳۸۲رشد کرد و حدود ۱۵ میلیون شد. میزان مصرف فولاد کشور در سال ۸۳ نسبت به سال 82 یک درصد رشد کرد. میزان مصرف فولاد داخلی کشور در سال ۸۴ حدود سه درصد کم شد و از ۱۵.۲ میلیون تن به ۱۴.۷ میلیون تن رسید.
بررسی میزان آهن مصرفی سال‌های ۸۶- ۱۳۸۵ نشان می‌دهد نسبت به سال 94 حدود ۲۰ درصد رشد کرده است ولی در سال ۸۷ دوباره کاهش یافت. با شتاب گرفتن اجرای طرح مسکن مهر، مقدار مصرف تولیدات فولادی (طویل و تخت) از رقم ۱۹.۵ به ۲۱.۸ میلیون تن رسید.


واقعیت اینکه تداوم طرح مسکن مهر به رشد مصرف تولیدات فولادی دامن زد و در سال ۸۹ شاهد افزایش مصرف ظاهری این فلز راهبردی بودیم ولی تشدید تحریم‌های اقتصادی و بروز رکود اقتصادی، سبب کاهش مصرف تولیدات فولادی شد.

 

میزان مصرف محصولات فولادی در دهه 90
بررسی‌ها نشان می‌دهد سال‌های ۹۲- ۱۳۹۱ کاهش هشت درصدی مصرف ظاهری به شکل متوسط رقم خورد و مقدار مصرف تولیدات فولادی از سال ۱۳۹۳ به بعد افت کرد. میزان مصرف ظاهری تولیدات فولادی در این سال، رقم ۱۹ میلیون و ۴۵۶ هزار تن است. همچنین میزان مصرف فولاد در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ارقام ۱۹.۲، ۱۶.۷ و ۱۵ میلیون و ۶۱۲ هزار تن است.وزارت صمت برای امسال افزایش تولید ۲۵ درصدی تولیدات صنایع معدنی را در دستور کار خود قرار داده، اما این مهم در صنعت فولاد دور از انتظار است، ولی چنانچه رقم بخورد که مورد اقبال است و شتابی مضاعف در مسیر سند چشم‌انداز محسوب می‌شود.
قرار است صادرات بخش معدن و صنایع معدنی با جهش لازم امسال نسبت به سال ۹۸ حدود یک چهارم ارزش کل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص دهد.


میزان تجارت خارجی ایران در چهار ماه نخست امسال به بیش از ۴۲ میلیون تن و به ارزش ۱۹ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار رسید.چهار ماهه نخست ۹۹ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی، بالغ بر ۳۰ میلیون و ۲۸۵ هزار تن و به ارزش هشت میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش در ارزش دلاری داشت.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری گسترش نیوز