قیمت شمش آهن , نوسان بازار آهن

قیمت محصولات فولادی در بورس کالا و در

بازار آهن

داخلی، نشاندهنده رشد قیمت لحظه ای و عدم ثبات در بازار هستند. روندی که نیاز به بررسی دارد. طی گزارشات پیشین، عوامل بی شماری را در تغییر روند

قیمت آهن

موثر دیده ایم و عملکرد بازار را تحت تاثیر قرار می دهد اما اگر بخواهیم به مهمترین و موثرترین این عوامل بپردازیم، تغییرات

قیمت شمش آهن

و جذابیت‌هایی که حول این نهاده برای خریداران و فروشندگان ایجاد شده است و از طرف دیگر به سفته بازی و تلاش برای نوسان‌گیری از طریق تبدیل نقدینگی‌های در دسترس به کالای فولاد ، مطرح می گردد که بخش اعظمی از التهابات روز بازار آهن توسط این عوامل شکل گرفته است. 

التهابات بازار ناشی از روند تغییر قیمت هاست که به صورت یکطرفه صعودی می باشد در حالی که قیمت های جهانی، روند نزولی را پیش گرفته اند. همین امر نشاندهنده این است که عوامل خارجی مزید بر علت نبوده و ریشه این تغییرات را باید در عوامل داخلی بیابیم. در حال حاضر می توان بازار داخلی را متاثر از التهابات ارز و دلار دانست که با هرگونه تغییر و افزایشی، جو بازار آهن و فولاد را نیز مشوش می نماید. در واقع می توان اذعان داشت، بازار منتظر رفتار و حرکت قیمت دلار است تا آن نیز حرکت نماید. از طرف دیگر روند افزایش قیمت‌ کالاها حامل این پیام از سمت بازار به زبان عامیانه است که «در برهه افزایش قیمت‌ها، پول‌های در دسترس را به کالا تبدیل کنیم.» همان طور که آمارهای بورس نشان می دهد، طی هفته گذشته

قیمت تیرآهن

مخلوط ذوب آهن اصفهان و

قیمت میلگرد

خراسان به ترتیب 70 و 431 تومان افزایش داشته است. 

این روند و تغییرات برای

تیرآهن های سبک

که شامل سایز 14-16-18 می باشد، 482 تومان افزایش داشته است و برای

تیرآهن های سنگین

که شامل سایز 20 تا 27 می باشد، 145 تومان افزایش ثبت شده است. بازار فولاد پس از کش و قوس‌های فراوان قیمتی در حالی شاهد افزایش قیمت‌های طولانی در بازه زمانی چند هفته گذشته بوده که بررسی نشانه‌های رفتاری مشاهده شده در بازار نشان از اشتراکات نشانه‌های فعلی بازار با برهه‌های قبل دارد. در واقع در ماه های اخیر و روندی مشابه این افزایش قیمت ها در بازار فولاد، سه نشانه جهت بازگشت این روند وجود داشت که مجدد در حال تکرار است و این عوامل عبارتند از : 

1- قیمت قراضه آهن و ضایعات بالا
2- قیمت محصولات پایین
3- قیمت شمش آهن بالا 

در احوال امروز بازار ،

خرید تیرآهن

های طول کوتاه و تبدیل آنها به

شمش فولادی

، مقرون به صرفه به نظر می رسد که برخی کارخانه ها این روند را در پیش گرفته اند. با بررسی قیمت هفته های گذشته، به وضوح قابل مشاهده است که اختلاف قیمت شمش آهن روز با قیمت تیرآهن که به منظور تولید شمش ، خریداری می شود، بسیار زیاد بوده و از این رو کارخانه ها ترجیح می دهند، تیرآهن را خریداری نموده، به شمش فولاد تبدیل نمایند و به کارخانه های دیگر که نیاز روز آنها جهت تولیدات مقاطع فولادی، شدیداً شمش می باشد ، بفروشند.  

از طرف دیگر باید توجه داشت که ما به‌ التفاوت میلگرد و تیرآهن باعث به وجود آمدن سطح میانه برای معامله‌گران شده بود، به این دلیل که میلگرد قابل صادرات است و انواع تولیدکنندگان بزرگ و کوچک به دنبال

صادرات میلگرد

هستند. چرا که

میلگرد صادراتی

ایران، برای کشورهای عراق ، ترکیه و افغانستان، بدون گواهی مبدا صادر می شود و کارخانه تولیدکننده آن، مشخص نمی شود و البته اهمیت چندانی نیز داده نمی شود که موجب سهولت در این امر شده است. 

یکی دیگر از دلایل افزایشی شدن قیمت تیرآهن در طول یک هفته گذشته را باید در یک پله عقب‌تر و افزایشی شدن قیمت شمش جست‌وجو کرد، بازار به صورت هوشمند عمل می‌کند، چرا‌که اگر قیمت تمام شده میلگرد ۴هزار و ۵۰۰ تومان باشد، قیمت تمام شده تیرآهن نباید ۴ هزار و ۵۰۰ تومان باشد، همین نکته است که باعث رقابت قیمتی شده و تیرآهن با افزایش قیمت مواجه می‌شود.
آنچه که آشکار است و از فروش کارخانه های شمش آهن و قیمت های اعلامی آنها استنباط می گردد، این است که اگر قیمت شمش فولادی 3800 تا 4000 تومان باشد، دیگر انتظار قیمت میلگرد و تیرآهن زیر قیمت 4500 منطقی نیست. بازار آهن نیز با آگاهی از این موضوع و با چشم داشت به تغییر قیمت دلار و خریدهای پایان سال ، قیمت محصولات فولادی را افزایش داده است و همچنان روند صعودی خود را حفظ نموده است. در حال حاضر، با توجه به عوامل دست نیافتنی در تعیین قیمت، فقط عامل قیمت شمش آهن می ماند که توقع داشته باشیم کاهش یابد و قیمت دیگر مقاطع فولادی را نیز کاهش دهد. در واقع سیگنال‌های موجود در فضای بازار حامل پیام منطقی خرید و فروش در فضای کنونی بازار فولاد نیستند. خریداران موجود، خریدارانی تکراری و بر‌اساس احساسات هستند که با اتکا به منطق خاصی اقدام به خرید نمی‌کنند. عرضه‌ها به نسبت تقاضا کم است،‌ اما از سویی این واقعیتی لمس شده در بازار و برای اهالی بازار است که تقاضا هم واقعی نیست و در واقع بازار فولاد به بستری برای سودگیری و سودای صادرات تبدیل شده است.

پیش بینی پایین آمدن قیمت آهن، دور از انتظار نیست ضمن اینکه افزایش قیمت مداوم، اصولی نیست و قطعاً متوقف خواهد شد. در واقع اگر عرضه شمش اتفاق بیفتد، کارخانه ها با خرید شمش به قیمت متعادل، می توانند محصولات خود را با قیمت مناسب تری تولید نمایند و ملزم هستند که قیمت مقاطع تولیدی خود را کاهش دهند. اما این مهم زمانی اتفاق می افتد که خرید و عرضه کارخانه ها همزمان باشد و تقاضا نیز بالفعل باشد. در حال حاضر که قیمت شمش آهن در بازار 4200 نیز اعلام گردیده است، پس قیمت تمام محصولات بالای 4500 تومان خواهد بود و اگر محصولی در بورس 4500 تومان عرضه گردد قطعاً به فروش آنی می رسد. اما کمتر از سه هفته کاری دیگر در سال 97 باقی مانده است که پرونده بازار فولاد ایران در سال 97 بسته شود، از این رو انتظاری جز روند فعلی بازار از عرضه کنندگان داخلی به تمنای سود بیشتر نمی توان داشت؛ اما جای تاسف دارد برای آن دسته از تقاضاهایی که فرصت کافی برای برنامه ریزی اقدام به موقع و جلوگیری از دامن زدن به این التهابات داشتند؛ ولی اقدامی نکردند؛ بطوریکه تقریبا این موضوع همه ساله دیده میشود و تجربه شده است؛