بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است که اگر وزیر جدید صمت از قیمت گذاری دستوری فولاد جلوگیری کند و همانند دستور او، کل فولاد در بورس کالا عرضه شود، شاهد تعادل بازار خواهیم بود. به گفته سبحانی گرانی فولاد مربوط به تولیدکننده هایی که در بورس عرضه می کنند نیست بلکه مربوط به خریدارانی است که فولاد را در بازار آزاد به قیمت بالا می فروشند و نظارتی روی آن ها وجود ندارد.

مهجورترین و مهم ترین صنعت کشور یعنی فولاد، این روزها بیشترین خبر و حاشیه ها را در مورد قیمت گذاری به خود اختصاص داده است. در این حوزه علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در نخستین تصمیم خود برای تنظیم بازار فولاد اعلام کرد که راهکار تعادل بخشی به این بازار، عرضه کل محصولات فولادی در بورس کالا است. بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد با حمایت از این تصمیم رزم حسینی، اما سه پیشنهاد برای رفع مشکلات بازار فولاد به وزیر صمت اراده داد.برای عرضه فولاد در بورس کالا پیشنهادهایی دارد و معتقد است تا زمانی که اجازه ندهند فولاد با دستور العمل های بورس کشف قیمت شود این صنعت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.


سبحانی به پیشنهادهای انجمن فولاد به وزیر صمت برای قیمت فولاد اشاره کرد و افزود: پیشنهاد اول ما این است که حجم با تقاضا متناسب باشد که رقابت واقعی رخ دهد، دوم اینکه خریداران حتما مصرف کننده باشند و شرایطی باشد که محصولات میانی را کارخانجات خرید کنند نه دلال ها و سوم اینکه کسی که فولاد را می خرد حتما اقدام به تولید کند و قصد احتکار نداشته باشد.


به اعتقاد رییس انجمن فولاد، اصل قضیه که براساس تصمیم وزیر صمت باید کل فولاد در بورس کالا عرضه شود، امری درست و منطقی و مورد حمایت تولیدکنندگان است اما این اتفاق زمانی نتیجه صحیح می دهد که با رعایت معنی واقعی بورس یعنی محل رقابت و کشف واقعی قیمت ها باشد. به عبارتی بورس کالا دارای دستور العمل ها و آیین نامه هایی برای کشف عادلانه قیمت ها و به طور شفاف قیمت ها را کشف می کند.


وی افزود: اگر قرار باشد برای معاملات سقف قیمت تعیین شود، رسالت بورس را زیر پا گذاشته ایم و نتیجه مطلوبی برای تولید رقم نمی خورد. همچنین وقتی بنا بر این است که فولادسازان محصولات خود را در بورس عرضه کنند یعنی شفافیت را انتخاب کنند، باید محدودیت ها و دخالت ها از معاملات فولادی ها حذف شود تا همه مشتاق شفاف شدن مبادلات خود باشند. در این زمینه ما امیدواریم که وزارت صمت با حضور وزیر جدید در قیمت گذاری فولاد دخالت نکند و اجازه دهد قیمت ها در بورس و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.


رییس انجمن فولاد ادامه داد: در شرایطی که قیمت همه کالاها در حال افزایش است، توقف رشد قیمت فولادی ها با چه منطقی است و تنها به ضرر تولید کننده است؛ هزینه حمل و نقل و حقوق و دستمزد فولاد سازان مگر متفاوت از سایر تولید کنندگان است و گران نمی شود؟ چگونه می شود هزینه ها افزایش یابد اما قیمت نهایی محصول تغییر نکند و خواسته ما این است که قیمت ها هماهنگ با هزینه ها افزایش یابد.


سبحانی در پایان گفت: گرانی ها در بخش فولاد مربوط به تولیدکننده هایی که در بورس عرضه می کنند نیست بلکه مربوط به خریدارانی است که فولاد را در بازار آزاد به قیمت بالا می فروشند و نظارتی روی آن ها نیست.

 

انتهای پیام