پایگاه خبری فولاد ایران - هند روز دوشنبه از پیوستن به پیمان تجارت آسیا و اقیانوس آرام که می تواند یک اتحادیه تجاری بزرگ با اقتصادهای برتر منطقه تشکیل دهد و نزدیک به یک سوم از تولید ناخالص داخلی جهان را در بر می گیرد ، امتناع کرد.

به گزارش فولاد ایران، این مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای توافق نامه ای بین انجمن 10 نفره کشورهای جنوب شرقی آسیا و شش شریک تجاری بزرگ آن: چین ، ژاپن ، کره جنوبی ، هند ، استرالیا و نیوزلند بود. مذاکرات برای این پیمان تجاری از سال 2013 آغاز شد و عدم تمایل هند برای افتتاح بازارهای این کشور به روی این پیمان یکی از مهمترین موانع به سرانجام رسیدن آن در طول این زمان بوده است.

ویجی تاکور سینگ ، دیپلمات مسئول روابط آسیای شرقی هند در وزارت امور خارجه ، روز دوشنبه گفت که هند تصمیم خود را مبنی بر عدم پیوستن به توافقنامه RCEP گرفته است. وی اظهار کرد طبق ارزیابی ما از وضعیت فعلی جهانی و همچنین به دلیل برخی مشکلات حل نشده داخلی، ما معتقدیم که پیوستن به توافقنامه تصمیم درستی برای هند نیست اما همچنان به تقویت روابط تجاری، سرمایه گذاری و حفظ روابط با این مناطق ادامه خواهیم داد. وی در مورد امکان پیوستن هند به این پیمان در آینده اطلاعی نداد. 

طبق گفته کارشناسان، هند نگران تسهیل دسترسی به بازارهای خود است و از آن در هراس است که صنایع داخلی هند ضربه شدیدی از سیل واردات کالاهای چینی ارزان ببیند. هند در حال حاضر با یک فضای پرچالش اقتصادی مواجه بوده و بسیاری از بخش های آن از جمله صنعت ساخت و ساز در تلاش برای ایجاد اشتغال برای نیروی های تازه وارد به دنیای کار هستند. 

به گفته تایلند ، این معاهده تجاری قرار است سال آينده به امضا برسد. گفته می شود متن توافقنامه RCEP تکمیل شده و در انتظار بررسی های حقوقی قبل از به امضا رسیدن توسط کشورهای عضو است. 

طبق نظر کارشناسان، نگرانی از جنگ تجاری فعلی ایالات متحده و چین، افزایش سسیستم حمایت از تولیدات امریکایی و کاهش رشد اقتصاد جهانی انگیزه بیشتری به این مذاکرات می دهد. گفته می شود تجارت آزاد کالا، خدمات و سرمایه در منطقه می تواند به حفظ مرکزیت آسه آن در تجارت جهانی کمک کند. این امر ضمن کمک به تجدید فرصتهای اقتصادی، از ایجاد شغل در بازار داخلی حمایت کرده و به کشورها کمک می کند تا در طولانی مدت رشد جدی داشته باشند. کارشناسان می گویند که این توافق به هند کمک می کند تا در زنجیره های عرضه جهانی بهتر ادغام شود، اما عدم حضور هند در این پیمان می تواند این دستاوردها را تضعیف نماید. ضمن اینکه این عدم حضور می تواند موجب نگرانی ژاپن از این پیمان شود چراکه ژاپن پیوستن هند به عنوان شریک تجاری به این پیمان را راهی برای کمرنگ کردن نقش چین در منطقه می دید. 

نخست وزیر استرالیا ، اسکات موریسون، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: "این درب همیشه به روی هند باز خواهد بود و همیشه این نظر ما بوده است، و از نظر بسیاری از افراد پیوستن به این پیمان به نفع هند است."

منبع: CNBC

ترجمه: ف. اسکندرخو