پایگاه خبری فولاد ایران - تحلیلگران بر این باورند که بهبود اقتصادی دنیا به رهبری چین در سال 2021 تقاضای کومودیتی های زیر را بالاتر می برد در حالی که سال 2020 همه گیری ویروس کرونا بازارهای جهانی را دچار چالش های زیادی نمود.

مس

به لطف رشد تقاضای ساخت و ساز و صنایع در چین ، سنگ آهن و فولاد سال 2020 عملکرد فراتر از انتظاری داشتند ولی انتظار می رود سال 2021 با بهبود اوضاع اقتصادی دنیا به لطف تاثیر واکسیناسیون، فلزات پایه قدرت نمایی کنند. به گزارش فولاد ایران، در این بین مس بیشترین رشد را خواهد داشت که به دلیل کاربرد گسترده آن در ساخت و ساز، لوازم الکتریکی و شبکه  های انتقال برق است. البته آلومینیوم هم بهبود خواهد داشت. سال آینده فلزات پایه نسبت به فولاد عملکرد بهتری خواهند داشت که به دلیل بهبود اقتصادی جهانی است. در واقع فولاد بیشتر به اقتصاد چین و رونق زیرساخت های آن وابسته است.  

در این راستا سال 2021 بهبود اقتصادی دنیا به بهبود تقاضای مس کمک خواهد نمود.

سنگ آهن

سنگ آهن سال جاری میلادی بهترین عملکرد را بین کومودیتی ها داشته و بیشتر از دوبرابر شد که به لطف رشد تقاضای فولاد در چین بود. شاید سال آینده رشد قیمت به اندازه سال 2020 نباشد ولی نگرانی های مربوط به عرضه برزیل و تداوم بهبود صنایع و ساخت و ساز در چین نشان می دهد این بازار همچنان روند بهبود خواهد داشت. سه ماهه دوم سال بازار سنگ آهن به اوج می رسد ولی با بهبود وضعیت عرضه برزیل و آرام شدن تقاضا در چین تا پایان سال 2021 بر بازار این ماده اولیه فشارهایی خواهد آمد.

نفت خام

قیمت نفت در آوریل سال جاری با افت تقاضا به دلیل قرنطینه های جهانی ناشی از پاندمی کرونا منفی شد ولی پس از آن بهبود هایی داشته گرچه هنوز به شرایط قبل از شیوع کرونا بازنگشته است. امید آن است که واکسیناسیون بتواند مصرف را بهبود دهد. البته هنوز موانعی بر سر راه بهبود بازار نفت وجود دارد. در حالی که تولید انبوه واکسن و توزیع آن در جریان است اخیرا دولت های بسیاری محدودیت ها را تشدید کرده اند تا با بحران مجدد روبرو نشوند.

طلا

سال جاری میلادی کاهش ارزش دلار و هزینه های بالای دولت ها که نگرانی از رشد تورم را همراه داشت موجب شد سرمایه گذاران به بازار امن طلا بیشتر روی بیاورند. حال امید به بهبود اوضاع دنیا با واکسیناسیون، قیمت را کاهش داده و سرمایه گذاران را امیدوار به استفاده مجدد از سرمایه ها کرده ولی چشم انداز بازار طلا برای سال 2021 همچنان امیدوار کننده است.

ترکیب سه گانه ضعف دلار، بازده کم و انتظارات تورمی طلا را همچنان بالا می کشاند.

دانه سویا

در حوزه کشاورزی دانه سویا بهترین کومودیتی سال 2021 برآورد شده است و تقاضای آن همچنان رو به بالا خواهد بود.

منبع: mining.com

ترجمه: م. تابان شمال