پایگاه خبری فولاد ایران -قیمت مس و سنگ آهن نوسانات بسیاری بابت شیوع ویروس کرونا متحمل شد اما چین در حال حاضر تمرکز خود را روی مهار و بازسازی اقتصاد، پس از بیش از دو ماه عدم فعالیت قرار داده است.

روز چهارشنبه شرکت مشاوره ای عملیات کسب و کار متمرکز بر اقتصاد سیاسی چین، در مورد چشم انداز رشد تولید ناخالص داخلی 2020 در این کشور کنفرانسی را برگزار کرد. این شرکت پیش بینی می کند مبلغی بالغ بر  570 میلیارد دلار توسط پکن به زیرساخت ها تزریق شود. گفته می شود اجرای این برنامه در دو بخش صورت می گیرد. بخش اول که تقریبا کامل تر است پوشش دادن وجوه نقدی در مشاغل تحت تأثیر تقاضای ضعیف و بخش دوم سرمایه گذاری در جهت تقویت رشد است.

طبق گزارش فولاد ایران، این شرکت خاطرنشان می کند که اولین مرحله در راه اندازی مجدد چین این است که کارخانه ها دوباره به فعالیت خود ادامه دهند اما ارائه خدمات به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین در مرکز شیوع ویروس یعنی شهر ووهان به خودروسازان اطلاع داده شده با حفظ برخی محدودیت ها آغاز به کار نمایند.

چین حدود 70 درصد تجارت سنگ آهن دنیا و نیمی از مصرف مس جهان را دارد. این کشور سال گذشته 56 درصد از فولاد جهان را تولید کرد و با گسترش سریع کارخانه ها در سالهای اخیر نیز اکثریت مس و سایر فلزات صنعتی جهان را تولید می کند.

در حالیکه هراس فروش در ایالات متحده و سایر نقاط، بازارها را به سمت رکود سوق داده که برابر با کاهش بیش از 20 درصدی تقاضای فلزات صنعتی است اما قیمت مواد اولیه نسبتاً در جریان خوبی قرار داشته است.

معاملات مس در نیویورک قرار بود در روز چهارشنبه زیر 2.50 دلار در هر پوند (5.500 دلار در هر تن) برای اولین بار از ماه مه سال 2017 بسته شود، اما از آن سال به بعد ضررها تنها در حد دو رقمی بوده اند.

قیمت وارداتی سنگ آهن خلوص 62 درصد چین در هفته بیش 2 درصد بالا رفت و روز چهارشنبه در قیمت 90.05 دلار هر تن خشک معامله شد.

منبع: mining.com ترجمه: ف. اسکندرخو