دفاع تمام قد معاون وزیر صمت از نوردکاران فولادی | دولت 7 مساله نوردکاران فولادی را پیگیری می‌کند

نخستین هم اندیشی نوردکاران فولادی ایران با معاون زیر صنعت، معدن و تجارت با پیگیری 7 مساله در راستای رفع مشکلات مربوط به نوردکاران به پایان رسید.
به گزارش روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران، داریوش اسماعیلی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت د نخستین نشست هم اندیشی اعضای انجمن نوپای نوردکاران فولادی ایران بر ضرورت الزام عرضه شمش فولادسازان در بورس کالای ایران و برداشتن موانع و محدودیت نوردکاران تاکید کرد.
با کاهش عرضه شمش فولادسازان در بورس کالا، نوردکاران در بخش پایین دستی زنجیره فولاد به دلیل عدم تامین مواد اولیه (شمش فولادی) با چالش مواجه شدند. در شش ماه گذشته شکاف میان عرضه و تقاضای شمش فولادی در بورس کالا نشان می‌دهد فولادسازان به تعهدات خود در این مدت عمل نکرده اند اما نوردکاران فراتر از تعهدات خود به عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا مبادرت کرده اند. آمارها حتی نشان میدهد میزان شمش محدود عرضه شده در بورس کالا بالاتر از قیمت جهانی در اختیار نوردکار قرار می‌گیرد، از این رواست که نوردکاران در شرایط فعلی با شرایط بسیار سختی روبه‌روهستند که تولید آن ها را با مشکل مواجه کرده است.
انجمن نوردکاران فولادی ایران که در راستای تامین خواسته‌های نوردکاران فولادی ایران تاسیس شده در نخستین هم اندیشی اعضای انجمن میزبان معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.
در نشست امروز نوردکاران ، به طرح مشکلات و دغدغه های خود در حضور داریوش اسماعیلی، معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت پرداختند.در پایان این نشست با پیشنهادات دو سویه نوردکاران و وزیر صمت مقرر شده موارد زیر پیگیری شود:
1. الزام به عرضه ۶۰ درصد تولیدات شمش فولاد در بورس کالای ایران
2. الزام به عرضه ۷۵ درصد محصولات فولادی تولید شده که با خرید مواد اولیه از بورس کالا انجام شده باشند.
3. اصلاح اطلاعات بهین یاب از سوی تولیدکنندگان فولادی برای اینکه مبنای تصمیم گیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
4. انجمن نوردکاران فولادی ایران نیز به عنوان متولی همه کارخانه‌های نوردی کشور به وزارت صنعت، معدن وتجارت باید کمک کند تا مکانیزمی طراحی شود که محصولات با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نهایی برسد.
5. همچنین با درخواست انجمن نوردکاران فولادی ایران، واحدهای کوچک که توان مشارکت در بورس کالا را ندارند، می‌توانند در قالب تعاونی‌ها و زیر نظر انجمن (متولی نوردکاران کشور) تامین مواد اولیه و عرضه محصولات نهایی در بورس کالا را انجام دهند. مقرر شد تجمیع واحدهای کوچک در دستورکار قرار گیرد تا در آینده مشکلی برای نوردکاران کوچک پیش نیاید.
6. همچنین با توافق نوردکاران فولادی و معاونت وزارت صمت تاکید شد که به سمت توقف عرضه شمش خارج از بورس و الزام به عرضه آن از بورس کالا و صادرات (در صورت تامین نیاز داخلی) آن پیش رفت.
7. در پایان مقرر شد چون قیمت‌های محصولات فولادی داخلی ناگزیر از قیمت‌های جهانی تبعیت می‌کند، لذا فرآیند قیمت‌گذاری باید تابعی منطقی و منعطف از قیمت‌های جهانی باشد، این در صورتی است که عرضه داخلی باید بتواند کفاف و تامین تقاضای داخلی را پوشش بدهد.

 

انتهای پیام