پایگاه خبری فولاد ایران-

 

دولت چین برای شرکت‌ها تکنولوژی این کشور، بازاری به نام استار مارکت، مشابه نزدک آمریکا، راه‌اندازی کرد. این بازار مستقل‌ترین پایگاه تبادلات در چین است که به استارت‌آپ‌ها اجازه می‌دهد که بدون اعمال رگولاتوری دولت، تبادلات خود را انجام دهند.

 

«نزدک» بازار بورس سهام آمریکایی است که به راه‌اندازی بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی در دنیا کمک کرده است و حالا کشور چین قصد دارد که همانند همان بازار را در شانگهای راه‌اندازی کند.

 

به تازگی دولت چین بازار سهام جدیدی را برای شرکت‌های تکنولوژی در کشور خود راه‌اندازی کرد.

این بازار «استارمارکت» نام دارد که مخفف (the Science and Technology Innovation Board) است.

 

این بازار با ۲۵ شرکت و با هدف رفع مسائلی که این کشور در گذشته به‌دلیل نوسانات در بازار سهام و نداشتن رگولاتوری با آن مواجه بوده، ایجاد شده است.

 

با بررسی طرح اولیه، استار مارکت اگر موفق باشد، می‌تواند روش تجارت شرکت‌های چینی را تغییر دهد؛ زیرا این کشور تلاش می‌کند تا از موفقیت نزدک آمریکا، که مجموعه‌ای از شرکت‌ها مانند اپل، الفابت گوگل و آمازون در آن قرار دارد، الگوبرداری کند.

 

قوانین آسانی که برای استار مارکت گذاشته‌اند، به شرکت‌های چینی کمک می‌کند که سرمایه‌گذاری خود را توسعه دهند.

 

شرکت‌ها می‌توانند بدون ارائه درخواست به رگولاتور دولتی، در این بازار ثبت نام کنند که به این ترتیب تعداد بیشتری از شرکت‌ها وارد تجارت می‌شوند. استارت‌آپ‌ها و دیگر شرکت‌ها که هنوز سودی ثبت نکردند نیز می‌توانند وارد این بازار شوند.

 

هرچند که یک سری محدودیت‌ها برای سرمایه‌گذارانی که می‌توانند وارد بازار شوند، وجود دارد. تجارت‌کنندگان چینی برای ورود به این بازار، به دو سال سابقه و حداقل ۱۰۳هزار دلار در حساب تجاری‌ خود نیاز دارند. همچنین برای پنج روز اول، تجارت بدون محدودیت است.

 

ظاهرا استقبال‌هایی از این طرح صورت گرفته است. طبق گزارشات بولومبرگ، بیش از ۱۴۰ شرکت برای حضور در این انجمن درخواست دادند و کمتر از ۵۰ شرکت از آنها برای تجارت تایید شده‌اند.،

 

با توجه به استقبال از این بازار، میزان فعالیت‌ها و قیمت سهام ۲۵ شرکت افزایش داشته است. هرچند که این بازار نقاط ضعف‌هایی هم دارد.

 

تاریخ به خوبی نشان داده که شرکت‌های تکنولوژی چینی مشهور، ترجیح داده‌اند وارد تجارت‌های خارجی شوند؛ برای مثال شرکت تجارت الکترونیکی علی‌بابا، شهر نیویورک و غول تکنولوژی تنسنت، هنگ‌کنگ را ترجیح دادند.

 

به نظر می‌رسد با وجود کنترل‌های سرمایه سختگیرانه‌ای که چین دارد، با راه‌اندازی استارمارکت، تمایلات برای تجارت خارجی باقی خواهد ماند.

 

البته هیچ نیازی به یادآوری نیست که سرمایه‌گذاران چینی مشابه چنین بازارهایی که پایان خوشی نداشته را قبلا هم دیده‌اند. برای مثال، صرافی «چی‌نکست» که برای شرکت‌های تکنولوژی کوچکتر راه‌اندازی شده بود، درسال ۲۰۱۵ به‌طور قابل ملاحظه‌ای ورشکست شد و دیگر نتوانست به شکل قبلی خود بازگردد. درحال حاضر این شرکت در جایگاهی پایین‌تر از ۶۰ درصد از ارزشسابق خود قرار دارد.

 

اکنون با بازاری که برای انجام تجارت راه‌اندازی شده، سرمایه‌گذاران به‌زودی شاهد تغییر مسیر تجارت کنونی توسط استارمارکت و ایجاد مسیری جدید برای نسل آینده شرکت‌های تکنولوژی خواهند بود.

 

بلومبرگ فارسی✔️