پایگاه خبری فولاد ایران – افزایش تولید نفت امریکا این کشور را تبدیل به بزرگترین تولید کننده نفت در جهان کرده و اقتصاد این کشور را نسبت به زمانی که مصرف کننده صرف نفت بود به شدت تغییر داده است. این امر بدان معنی است که روند نزولی قیمت نفت به مراتب بیشتر از سقوط شدید آن در سال 2008 یا 1991 به اقتصاد ایالات متحده آسیب خواهد زد.

طبق برآورد مورگان استنلی اگر قیمت نفت در سطوح پایین باقی بماند می تواند 0.15 تا 0.35 درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را در سه ماهه اول کم کند، چراکه مصرف کنندگان پس انداز حاصل از ارزان شدن بنزین را صرف خرید دیگری نمی کنند. در روزهای اخیر، قیمت نفت 17.4 درصد کاهش یافته و به 34.14 دلار در هر بشکه رسیده است.

به گزارش فولاد ایران، مارک زندی، اقتصاددان ارشد موسسه تحلیلی مودی اظهار داشت: در گذشته "کاهش قیمت نفت خبر خوشی برای اقتصاد بود اما اکنون این امر چالش برانگیز است." وی افزود: در حالی که رانندگان، خطوط هوایی و سایر مصرف کنندگان نفت ممکن است از افت قیمت، صرفه جویی بسیاری در هزینه ها داشته باشند، اما افت قیمت نفت احتمالاً ورشکستگی، عقب افتادن بازپرداخت وام ها، ازدست رفتن مشاغل، توقف سرمایه گذاری و سایر اختلالات اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

گفته می شود اقتصاددانان تاکنون نگران قیمت بالای نفت بودند، نه تنزل آن و هر رکودی بعد از پایان جنگ جهانی دوم پیش از افزایش قیمت نفت رخ داده است.

هرچند دونالد ترامپ در توییت صبح دوشنبه خود سقوط قیمت نفت را برای کشور خوب دانست اما اقتصاددانان دلایلی را برای نگرانی می بینند.

پاول اشورت، اقتصاددان ارشد امریکایی می گوید: آسیب های اقتصادی ناشی از افت قیمت ها بسیار سریعتر و شدیدتر احساس می شود تا افزایشی که به دنبال قیمت پایین بنزین در سبد خرید مصرف کننده پیش می آید. وی گفت پایین آمدن قیمت نفت باید برای اقتصاد ایالات متحده امری خنثی باشد، در عین حالی که برخی از خطرات اقتصادی با آن مرتبط است.

صنعت نفت امریکا در سال 2019 در مجموع 1.5 میلیون شغل ایجاد کرده بود، اما 945 هزار از این مشاغل مربوط به کار در پمپ بنزین ها بود. استخراج نفت و گاز به همراه شرکتهای پشتیبانی و اپراتورهای خط لوله 471 هزار شغل را به خود اختصاص داده و پالایشگاه های نفت 69 هزار مورد دیگر را به خود اختصاص داده است.

وال استریت یکی از اولین زیان کننده های پایین آمدن قیمت نفت است، زیرا سهام نفت به همراه قیمت نفت رو به کاهش گذاشته است. این امر باعث شد تا بازار سهام ایالات متحده در روز دوشنبه افت کرده و به سرمایه گذاران اصلی و خرد ضرر برسد.

فرانک مکشیارولا، معاون ارشد سیاست گذاری، اقتصاد و امور نظارتی در موسسه نفت آمریکا می گوید این صنعت قبلا نیز با کاهش قیمت ها روبرو بوده است. وی گفت در دوره هایی از نوسانات قیمت و عدم اطمینان، هیچ صنعتی از رکود بازار مصون نیست. اما صنعت نفت و گاز آمریکا در دوره های قبلی مشابه، مقاومت کرده است.

درحال حاضر، قیمت یک گالن بنزین معمولی در ایالات متحده 2،39 دلار است که تنها 5 سنت ارزان تر از دو هفته یا یک ماه قبل است. تام کلوزا، تحلیلگر ارشد خدمات اطلاعات قیمت نفت معتقد است این قیمت ها خیلی زود افت خواهند کرد. وی گفت متوسط قیمت بنزین ممکن است تا پایان ماه مارس به زیر 2 دلار در هر گالن سقوط کند و تا اوایل بهار این قیمت می تواند بین 1.59 تا 1.99 دلار در هر گالن برسد.

کلوزا با اشاره به جنگ بین عربستان و روسیه که قیمت ها را یک شبه پایین کش، گفت: "ما در میان جنگ قیمت هستیم و نمیدانیم آیا این یک جنگ هفت روزه است یا یک جنگ طولانی مدت. فقط می دانم که واقعاً بی سابقه است." کلزا گفت، جنگ قیمت عربستان سعودی و روسیه تنها بخشی از علت کاهش قیمت نفت است و دلیل اصلی آن کاهش تقاضاست.

خطوط هوایی پروازها را در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا لغو می کنند. به کارمندان گفته می شود که از خانه کار کرده و از حضور در مکان های عمومی دوری کنند. همه اینها منجر به کاهش تقاضای بنزین و سوخت جت و در نتیجه تقاضای کمتری برای نفت می شود.

اما کلزا اعتقاد ندارد که تولیدکنندگان نفت آمریکا، به ویژه شرکت های نفتی شیل کاهش چشمگیری در تولید اعمال کنند. وی گفت حتی اگر این قیمت به زیان آنها هم باشد، برای ماندن در تجارت نیاز به حفظ تولید دارند.

خبر خوب برای ایالات متحده این است که استخراج و پالایش نفت و گاز هنوز تنها حدود 1.7 درصد از اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد و سهام شرکت های نفتی به اندازه گذشته برای بیشتر سرمایه گذاران مهم نیست. در دهه 80 و 90 و اوایل سال 2000 بود که سهام انرژی بخش عمده بازار سهام را تشکیل می داد و اکسون ارزشمندترین شرکت جهان بود نه آمازون، اپل یا مایکروسافت.

منبع: CNN ترجمه: ف. اسکندرخو